Britiske medier oplever lige nu en brat nedgang i reklameindtægterne. I sidste kvartal af 2008 faldt omsætningen med næsten 10 pct., skriver the Guardian. For dagbladene var udviklingen endnu værre.
Nedturen i mediebranchen kan nu måles sort på hvidt. Og den er alt andet end munter læsning.
En helt ny opgørelse fra the World Advertising Research Center for the Advertising Association viser en historisk nedtur. I fjerde kvartal af 2008 faldt annonceomsætningen med næsten 10 pct. målt i forhold til samme periode året før.
Den absolut største taber er dagbladsbranchen. Aviserne tabte således hele 12 pct., viser opgørelsen.
Ifølge the Guardian illustrerer de nye tal, hvor hastigt annoncemarkedet i Storbritannien er ved at erodere fuldstændigt som følge af finanskrisen.
Den enorme nedtur i årets sidste måneder betyder, at annoncemarkedet for hele 2008 gik tilbage med 3,9 pct. Til sammenligne var der omvendt en vækst på 4,6 pct. fra 2006 til 2007.
Opgørelsen indeholder dog et enkelt lyspunkt: Der bliver stadig brugt flere penge på reklamer på nettet. I fjerde kvartal var fremgangen på 17,3 pct., hvilket dog stadig er markant under væksten fra 2006 til 2007, hvor markedet gik frem med 39,5 pct. i samme periode.
Tidligst næste år ventes en bedring af mediebranchen.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.