search

Aviser bliver den nye trend

De hurtige overskrifter og forbrugernes overfladiske valg bliver skiftet ud med fordybelse og aviser.

De hurtige overskrifter og forbrugernes overfladiske valg bliver skiftet ud med fordybelse og aviser.

Zapper, googler, tempo. Det går rigtigt stærkt i Danmark. Antallet af blade, aviser, magasiner, websites er eksploderet, og brugerne surfer overfladisk igennem mængden af information.
Ifølge trendvirksomhed er en noget mindre overfladisk modreaktion på vej.

»Det er trendy at være klog. Tiden er kommet til refleksion og kvalitet. Groft sagt kan enhver idiot sidde på en cafe eller følge med i et tv-show, men indsigt kræver fordybelse. Nu kommer modreaktionen, hvor folk igen sidder med hovedet begravet i en bog eller en avis på bibliotekerne,« siger direktøren i strategivirksomheden Firstmove, Kirsten Povlsen. Virksomheden har specialiseret sig i trendforskning og innovation.

Selv om det er godt nyt for dagbladene, så skal der udvikling til på aviserne for at fange læserne.

»Der er kommet alt for mange nye magasiner og aviser, så der skal ryddes op i medierne. Som aviserne ser ud lige nu, med de vanlige sektioner, er de meget konservative. Hvis der skal ske en opblomstring, bliver de nødt til at nytænke sig selv og følge udviklingen,«  siger Kirsten Povlsen.

Aviserne har mulighed for at udkomme færre gange om ugen, være mere selektive i deres valg af sektioner og satse mere på baggrund.
»Brugerne vil fordybe sig, når der er tid i for eksempel weekenden. De kommer ikke til at læse den daglige avis fra ende til anden,« vurderer Kirsten Povlsen

Kommentarer
2
Jeppe Nilsson
10.10.08 12:25
Re: Aviser bliver den nye trend
 Den sang har vi hørt før - og der er altså ikke mange læsertal til bakke den op.
Fremhævet af Journalisten
Jan Gralle
12.12.08 14:14
Re: Aviser bliver den nye trend

»Der er kommet alt for mange nye magasiner og aviser, så der skal ryddes op i medierne. Som aviserne ser ud lige nu, med de vanlige sektioner, er de meget konservative.« Siger Kirsten Povlsen fra firmaet Firstmove.

Hvad er det for nogle aviser? Weekendavisen er da noget af det mest konservative i layout og sektioner – og har oplagsfremgang. Mens Berlingske Tidende og Jyllands-Posten har skiftet format og layout, har fået nye sektioner – og oplever tilbagegang.

Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen