search

Avisen.dk: Vi ramte bunden i oktober

Besøgstallene for Avisen.dk er raslet ned, siden den nye redaktion tog over i september. Men chefredaktør Rasmus Emborg siger, at det vendte i november.

Besøgstallene for Avisen.dk er raslet ned, siden den nye redaktion tog over i september. Men chefredaktør Rasmus Emborg siger, at det vendte i november.

Avisen.dk gik i luften 1. september med løftet om at levere journalistik om arbejdsliv i en kvalitet, der ikke fandtes andre steder i mediebilledet. Det er stadig målsætningen for chefredaktør Rasmus Emborg.

»Vores ambition er at lave historier, der ellers ikke ville blive lavet. Antallet af historier, som andre medier citerer fra os, ligger på et højt niveau, og det er jeg glad for. Det er med til at understøtte kvaliteten af vores journalistik,« siger Rasmus Emborg til Journalisten.dk

Besøgstal fra Foreningen for Danske Interaktive Medier (FDIM) kunne ellers tyde på, at brugerne ikke er vilde med Avisen.dks relancering.

I august, hvor Avisen.dk stadig kun bestod af telegrammer fra nyhedsbureauet Newspaq, havde siden 154.000 brugere. I oktober var tallet helt nede på 128.000, og der er dermed et stykke vej igen, hvis Avisen.dk skal nå deres mål med 350.000 brugere ved udgangen af 2011.

»Vi ramte bunden i oktober, men vi kan se af vore egne tal, at vi tager et markant ryk fremad i november,« siger Rasmus Emborg og fortæller, at redaktionen faktisk havde forventet et dyk i brugertallet.

»Vores besøgstal lever meget godt op til forventningerne om, at vi ikke scorer nye læsere fra den ene dag til den anden. Når du laver om på noget, vil der automatisk være nogle, der falder fra,« siger han.

Rasmus Emborg tror, at noget af forklaringen på den dårlige måned i oktober skal findes i efterårsferien, da mange af kernelæserne primært bruger siden i arbejdstiden. Han slår fast, at han ikke vil ændre på den journalistiske linje for at tiltrække flere læsere.

»Vores koncept ligger helt klart. Det skal der ikke ændres ved. Vi kan se, at der bliver taget godt imod det, og vi er ved at opbygge en ny læserskare,« siger Rasmus Emborg.

Han er glad for det tætte samarbejde med nyhedsbureauet Newspaq, der også leverer indhold til siden. Newspaqs indhold handler dog ikke om arbejdsliv, men det er helt med vilje, forklarer Rasmus Emborg.

»Vi udfordrer konventionerne, fordi vi vil kombinere historier om arbejdsliv med en bred vifte af historier fra ind- og udland, hvor vi også har meget for øje, hvad læserne vil have. Både vi og Newspaq tilstræber en direkte og tabloid tilgang til tingene,« siger han.

»Det er en daglig udfordring at finde det helt rigtige mix. Vores mål er på én og samme tid at tilbyde unikke historier, du ikke finder andre steder, og en generel nyhedsopdatering,« siger han.

For Rasmus Emborg har det været vigtigt at komme fra start med en journalistik, der viste avisens profil og blev opfattet troværdigt. Det er lykkedes, synes han og påpeger, at de seneste brugermålinger, der endnu ikke er tilgængelige for offentligheden, giver ham ret.

»Trafikken og journalistikken skal danne grundlag for forretningen,« siger han og understreger, at der er fuld opbakning fra Avisens to ejere, A-pressen og Freeway.
Han kan ikke sige noget om, hvornår Avisen.dk skal give overskud.

»Vi er jo en avis, der opererer på kommercielle vilkår, og på et tidspunkt skal vi køre rundt selv. Det er et krav fra begge vores investorer,« siger Rasmus Emborg.

Journalisten.dk lavede web-tv fra første dag på Avisen.dk. Indslaget kan ses her.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen