Avisen.dk i luften med fokus på arbejdsliv… og bryster

"Murer aktiveret med Hitlers underskrift", "Hvem er du på din arbejdsplads?" og "Ledere dropper jetset-droning". Sådan lyder nogle af de første overskrifter i dagens relancerede Avisen.dk, der også bringer i historier om Annette Heicks bryster.

"Murer aktiveret med Hitlers underskrift", "Hvem er du på din arbejdsplads?" og "Ledere dropper jetset-droning". Sådan lyder nogle af de første overskrifter i dagens relancerede Avisen.dk, der også bringer i historier om Annette Heicks bryster.

Det er dog først og fremmest arbejdsmarkedet og arbejdsvilkår, der dominerer den nye udgave af Avisen.dk.

Samtidig har selve netavisens slogan også taget navneforandring og hedder nu: "Avisen.dk – Gør Arbejdet Bedre".

Lanceringen skete klokken 6 i morges, og til trods for nogle få øjeblikke, hvor det ikke var muligt at klikke ind på sitet, er chefredaktør Rasmus Emborg tilfreds:

»Vi er glade for det, der er, som det ser ud nu. Og vi er glade for den journalistik, vi har lavet. Samlet set har vi fået opfyldt ambitionen om at lave et site, som er attraktivt at gå ind på,« siger Rasmus Emborg til Journalisten.dk.

Han fremhæver to historier som dagens trækplastre.

»Den ene er historien om de mange ledige, der havner på groteske aktiveringskurser, som eksemplet med Lukas, der blev undervist i Hitlers underskrift, for at han igen kunne komme i arbejde som murer.«

»Og så har vi en helt anden historie, som markerer omfanget af vores journalistik. Den handler om sygeplejersker, der bliver nødt til at slette deres efternavne på deres navneskilte, fordi de bliver forfulgt,« fortæller Avisens.dk's ansvarshavende chefredaktør.

Avisen.dk har dets egen stab til at producere nyheder, men derudover leverer Newspaq også løbende historier, for – som Rasmus Emborg udtrykker det – »at vi også kan levere historier på den brede dagsorden«.

Og her finder man allerede flere eksempler på "den brede dagsorden". Blandt historierne fra Newspaq er eksempelvis: "Annette Heicks bryster er forsvundet", "Vi kasserer ufødte mongolbørn" og "Richters ben amputeret".

Selve arbejdet med at få etableret det nye site har været stort. Og måske større end Emborg lige havde regnet med. Men ejeren af Avisen.dk, Freeway, har suppleret med en gruppe af systemudviklere, som har været på kodearbejde i flere måneder.

Designet står Peytz & Co. for, og layoutet har meget til fælles med Vg.no, Bt.dk og Eb.dk, hvilket ikke er spor tilfældigt.

»Ja, det er bevidst, at vi har sådan et tabloidt udtryk. Det er også noget, der går igen i vores journalistik,« siger Rasmus Emborg til Journalisten.dk. 

(opdateret 8:59)

Se endvidere tv-indslaget: Første dag på Avisen.dk

og læs også historien: Newspaq konkurrerer på lave lønninger og citathistorier

1 Kommentar

Steffen Bang Nielsen
1. SEPTEMBER 2009
Re: Avisen.dk i luften med fokus på arbejdsliv... og bryster

Artiklen om Annette Heicks forsvundne bryster viser tydeligt, hvilke fantastiske synergieffekter, der ligger gemt i webjournalistik. Avisen.dk får en (næsten?) gratis nyhed, læserne får lidt sladder, Annette får (forhåbentlig) solgt sit tøj, og moderselskabet bag det hele får reklameret lidt for et af sine andre sites. Alle er glade.

Rasmus Emborg har fuldstændig ret! Det sætter nye standarder for netjournalistik i Danmark.