Det svenske dagblad Sydsvenskan benytter læserne som eksperter i arbejdet med at relancere avisens website.
For at komme så tæt på læserne som overhovedet muligt har Sydsvenskan valgt at gå særdeles omhyggeligt til værks. En blanding af rundspørger, brugerpaneler og deciderede hjemmebesøg hos læserne skal munde ud i et forslag til et nyt website, som brugerne siden får lov til at gennemgå.
Anders Olofsson, der er ansvarlig for digitale medier på Sydsvenskan, oplyser til Journalisten.se, at 243 brugere har valgt at deltage i evalueringen. Dertil kommer et læserpanel med 1.000 deltagere, hvoraf 225 familier sagde ja til at få besøg af Sydsvenskan hjemme privat for at deltage i interviewsamtaler.
Et uafhængigt analysebureau skal siden stå for interview, forskning, synspunkter på nettet, brugerstatistik m.m. Og tilsammen skal det føre til den ny udgave af Sydsvenskan.se inden sommeren, hvorefter brugerne får lov til at afsige deres dom.
Dernæst bliver der en ny runde med nye forslag til websitet, synspunkter og evaluering. Og endelig til efteråret er det målet at udforme den endelige version.
Du kan følge arbejdet med relanceringen på Anders Olofssons blog.
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Vil gerne være med i læserpanelet