Auken: Journalister er voyeurister på Twitter

Ministrene Margrethe Vestager og Ida Auken bruger Twitter til at påvirke medierne, gå uden om journalister og tegne et mere personligt billede af sig selv. Ida Auken synes, at journalister er for usynlige på Twitter.

Ministrene Margrethe Vestager og Ida Auken bruger Twitter til at påvirke medierne, gå uden om journalister og tegne et mere personligt billede af sig selv. Ida Auken synes, at journalister er for usynlige på Twitter.Journalister elsker Twitter. Men journalister bruger først og fremmest Twitter til at følge med i andres korrespondance frem for at lægge noget ud selv. Dermed forsømmer de muligheden for at komme ud til en endnu bredere kreds af mennesker. Det sagde miljøminister Ida Auken på Fagfestival mandag.

"Jeg synes, at journalister er lidt for meget voyeurister på Twitter. Som journalister kan I jo få et nyt publikum, hvis I formulerer jer på en anden og mere personlig måde," sagde hun og nævnte Line Holm Nielsen og Kaare Sørensen som to af undtagelserne.

Ida Auken forklarede, at de sociale medier har brudt mediernes nyhedsmonopol. Men journalister – og politikere – kan bruge Twitter til at udvikle en mere personlig stemme.

"Man kan ikke længere forvente, at folk har læst kronikken i Politiken, hvis den er for kedelig.

Uanset hvem man er, skal man gøre sig relevant. Det er en stor øvelse for os alle sammen. Politikerne skal for eksempel blive bedre til at gøre indholdet i det politiske drama relevant, så det ikke kun handler om, at Enhedslisten smækker med døren, men hvad der står i finansloven."

Ida Auken, der har knap 8.000 følgere på Twitter, skriver selv sine tweets i sin pausen, eller når hun er på vej fra et sted til et andet.

"Jeg svarer selv på de sociale medier og bruger ikke arbejdstid på det – man må slet ikke bruge embedsmænd til den slags," forklarede Ida Auken, der bruger mellem fem minutter og en time om dagen på Twitter og Facebook.

26.000 følgere

Hun er sammen med økonomiminister Margrethe Vestager to af de mest aktive politikere på Twitter. Margrethe Vestager har omkring 26.000 følgere. Margrethe Vestager forklarede, at hendes tweets rammer et bredt publikum. Og hun havde ikke noget imod, at der er journalister iblandt.

"Det er aldeles udmærket, når de citerer," forklarede hun.

Under forhandlingerne med den nye SF-formand, Annette Vilhelmsen, tog Margrethe Vestager blandt andet et mobilbillede, hvor hun og Vilhelmsen spillede bordtennis på Marienborg, og lagde det op på sin Twitter-profil. Det blev til en historie, der blev citeret vidt og bredt i medierne.

"Der var stor opmærksomhed om mødet, og vi ville gerne sige noget. Vores rådgivere var forsvundet – og vi kunne heller ikke finde Holger, så da vi fandt et bordtennisbord op i loftsetagen, tog jeg et billede og sendte det ud, så man kunne mærke, hvor god kemien var," forklarede hun.

Man skal turde

Ifølge Margrethe Vestager kræver det spontanitet at lægge den slags billeder ud.
"Man skal turde lidt. Men det er en mulighed for at være til stede uden at være omklamrende. Jeg viser bare nogle andre sider."

Twitter kan også bruges som personlig nyhedskanal, når nyhedsmedier er på vej med en kritisk historie. Ida Auken har for eksempel brugt tweets til at tage luften ud af en historie, Ekstra Bladet var på vej med. Dagen før artiklen kom, skrev hun, at der var skruet godt op for dramaet.

"Man skal huske at spise brød til, og det har journalisten vist glemt," skrev hun.

Margrethe Vestager bruger også sociale medier som modvægt til mediernes dækning, hvis den bliver for ensidig.

"Ligesom Mad Men caster skuespillerne fra sæson til sæson, bliver politikere af medierne castet som good guys i den ene sæson og bad guys i den næste. Vi skal kunne forstyrre den casting, som I journalister er gode til at lave."

Ida Auken tror på crowdsourcing og mere interaktivitet. For eksempel var hun engang på Facebook under en folketingsdebat. Hun fik en besked via Facebook fra en borger, der kom med en pointe, hun tjekkede på Google og kunne bruge i debatten.

"Det er slet ikke gået op for os endnu, hvad sociale mediers interaktivitet kan bruges til."

0 Kommentarer