search

Atlanterhavsvolden

  DER BLEV SKREVET krigshistorie, pressehistorie og slået nogle rekorder, da den nye ejer af Det Berlingske Officin, David Montgomery, på et morgenmøde med koncernens topchefer, Lasse Bolander, Søren Østergaard Sørensen og Søren Hyldgaard, meddelte, at han også ville have en landsomdelt gratisavis.

 

 

DER BLEV SKREVET krigshistorie, pressehistorie og slået nogle rekorder, da den nye ejer af Det Berlingske Officin, David Montgomery, på et morgenmøde med koncernens topchefer, Lasse Bolander, Søren Østergaard Sørensen og Søren Hyldgaard, meddelte, at han også ville have en landsomdelt gratisavis.

Det foregik onsdag den 9. august. Præcis en uge efter var avisen Dato på gaden, skønt et sådant projekt på ingen måde var blandt de planer, den hidtidige ledelse havde liggende i skuffen. Og selv om man først tilbød at udsende en gratis morgenavis om mange, mange måneder. Men den nye ejers ønsker var ikke til diskussion, og hermed kom officinet til at overhale både JP/Politikens 24timer og islændingenes planlagte Nyhedsavisen.

I LØBET AF de kommende to døgn blev der sammensat en redaktion med udlånte medarbejdere fra koncernens aviser. De første ankom fredag aften til et tomt konferencelokale, der i løbet af weekenden blev fyldt med møbler, computere og arbejdende journalister. Samt friske frugtkurve. Her opfandt man avisen Dato, der blev håndlavet fra bunden af folk, der få dage forinden ingen anelse havde om, hvad der skulle ske.

Bladmanden – og ejeren – Montgomery deltog via mail fra London og var personligt med til at udvikle det nye organ.

Dét projekt lykkedes, hvilket er pressehistorie. Men det er også krigshistorie, for med initiativet deltager Berlingske nu i lighed med JP/Politiken i forsøget på at bygge en regulær atlanterhavsvold,
der skal forhindre islændingene i overhovedet at komme ind i
Danmark.

Dette kom tillidsmænd på B.T. til at røbe, da de rundsendte en mail til deres kolleger og citerede chefredaktør Arne Ullum for, at meningen var at banke islændingene tilbage i Atlanterhavet, allerede inden de lander på dansk jord. Og at medarbejdere kan vende tilbage til deres gamle job, hvis og når Dato lukker.

De fortalte, hvad alle aner, men ingen må sige. Mailen blev offent-liggjort, hvilket fik Nyhedsavisen til at klage til myndighederne. Sagen ligger nu hos Konkurrencestyrelsen, der skal afgøre, om de
gamle bladhuse misbruger deres monopolagtige styrke og har
indgået en slags ulovligt kartelsamarbejde for at holde en konkurrent ude.

MONTGOMERYS PLAN vakte ikke udelt glæde hos Berlingske Tidendes ledelse. Tværtimod. Her vil man hellere have ressourcer til at udvikle og markedsføre morgenavisen, der er planlagt til at gå i tabloid 28. august. I stedet skal man holde stiv overlæbe og aflevere redaktionelle medarbejdere til en gratisavis, der både opfattes som kannibal og bastard.

Men – hvis Atlanterhavsvolden holder, har man også afværget dén aviskrig, der efter beregningerne vil koste Berlingske-koncernen et milliardtab de kommende år.

NÆSTEN samtidig fik bankmanden Jørn Astrup Hansens oplysninger om islandske Dagsbrúns økonomi – offentliggjort på Journalistens hjemmeside den 17. august – de allerstørste smil frem på de gamle blade. Politikens chefredaktionen var tæt på at trække champagneflaskerne op, og man spøgte med, at koncernens netop udsendte gratisavis 24timer ville skifte navn til det mere døgnflueagtige 24minutter.

Men lige meget hvad der sker – om Atlanterhavsvolden holder, og islændingene trækker stikket – står en lukning af 24timer ikke på dagsordenen hos den øverste ledelse af JP/Politiken.

I hvert fald ikke endnu.

Selv om ledelsen dybest set synes, at projektet er dyrt, ubelejligt og åndssvagt.

For så kan det være, der kommer andre tosser og deler gratis aviser ud til danskerne.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen