Presset fra Forsvaret mod dokumentarfilmen Armadillo var så stort, at filmens instruktør, Janus Metz, i dag er glad for, at han havde en personlig kommunikationsrådgiver. Dokumentarfilm ny kundegruppe for kommunikationsfolk.
Det var Det Danske Filminstitut, der overtalte filminstruktøren Janus Metz til at hyre Anders Fogh Rasmussens tidligere spindoktor Michael Kristiansen som medierådgiver på Armadillo-filmen – og det valg er Janus Metz glad for i dag, forklarer han til filmmagasinet EKKO.
»Laver du en film af den karakter, som Armadillo har, er presset så stort, at du har brug for hjælp,« siger Janus Metz om valget af Michael Kristiansen.
Til filmmagasinet EKKO forklarer Janus Metz, at Det Danske Filminstitut i november 2009 overtalte ham til at hyre en personlig medierådgiver, og Michael Kristiansen var instituttets eget forslag til en kandidat.
"Vi havde vist en trailer for Armadillo på dokumentarfilmfestivalen i Amsterdam. Bagefter kom Det Danske Filminstitut hen til os og sagde: "Prøv at høre drenge: I har brug for hjælp! I risikerer at blive kørt fuldstændigt over ende,"« siger Janus Metz til Ekkofilm.dk.
Ved at ansætte Michael Kristiansen ønskede man at undgå, at Armadillo druknede i samme spinkrig som Christoffer Guldbrandsens regeringskritiske Afghanistan-dokumentar Den Hemmelige Krig i 2006. Dengang blev Guldbrandsen udsat for et så massivt modspin orkestreret af blandt andre forsvarsministerens spindoktor Jacob Winther, at det skabte tvivl om filmens dokumentation.
Undervejs pressede Forsvaret Armadillos filmhold for at få udleveret en kontroversiel optagelse, hvor en soldat siger, at han har likvideret afghanske soldater. Det startede et nervepirrende forløb, hvor Metz forsøgte at lave filmen uden censur. Og det lykkedes.
»Vi havde nogle rigtigt gode møder med Michael Kristiansen. Han ved, hvordan de arbejder i Forsvarsministeriet og Forsvaret, og han ved, hvordan de arbejder på den borgerlige fløj. Han hører, hvad jungletrommerne fortæller.«
Med ansættelsen af Michael Kristiansen som rådgiver på Armadillo har kommunikationsfolk fået en ny kundegruppe: Instruktører, der laver kontroversielle film, mener Janus Metz.
»Fridthjof Film er jo bare et lille produktionsselskab. Vi er ikke mere end fire mennesker, der skal stå på mål over for X antal pressearbejdere og kommunikationsfolk fra flere ministerier. Det er en umulig opgave, hvis du ikke har en kvalificeret samtalepartner, som står uden for det hele.«
Janus Metz konstaterer i dag, at angrebene på Armadillo slet ikke har haft den ødelæggende effekt, som de havde på Den Hemmelige Krig.
»Hvis forsvarsledelsen overhovedet har lagt en strategi, har det været at elske filmen ihjel.«
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.