Fra 1. februar udkommer Berlingske Medias avis i Århus i to forskellige udgaver, hvor der er mere fokus på brugerindhold.
Læserne og brugerne af Århus Stiftstidendes avis og website skal fremover inddrages meget mere. Sådan lyder programerklæringen fra Dorthe Carlsen, der er ansvarshavende chefredaktør for Midtjyske Medier.
"Vi vil lave meget mere af det, vi er gode til. Den hurtige nyhed og hyppige opdateringer på nettet, og den kritiske, årvågne journalistik, hvor vi går meget mere i dybden i avisen. Og så vil dialogen med læserne være i fokus, uanset om det er i avisen, på Stiften.dk eller på AOA.dk," siger Carlsen i en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at der både bliver tale om brugergenereret indhold og stof, som Stiftstidendes journalister producerer på baggrund af brugernes indspark.
Den øgede dialog med læserne er et af nøglepunkterne i den plan for en omlægning af Århus Stiftstidende, som nu er klar. En endnu mere håndgribelig forandring bliver, at avisen fremover udkommer i to forskellige versioner. Én, der er målrettet til folk i Århus Kommune, og én, der retter sig mod omegnskommunerne.
Omlægningen af Århus Stiftstidende er et forsøg på at stoppe den nedtur, som avisens oplagstal og økonomi har været i gennem en årrække. I november sidste år gav Berlingske Medias øverste chef, Lisbeth Knudsen, udtryk for, at det var på tide at vælge en offensiv strategi for koncernens jyske aviser frem for at skære mere ned.
I den forbindelse sagde Dorthe Carlsen, at Århus Stiftstidende havde behov for at få bedre fat i århusianerne. Det forsøger avisen så nu ved blandt andet at oprette et læserpanel kaldet StiftenPanelet.
1