Århus får ny tv-station på nettet

Morgenavisen Jyllands-Posten lancerer nu en tv-kanal på nettet med daglige indslag fra Århus og Østjylland. Det sker i samarbejde med SBS og Frontier Media. »Det her giver os en kickstart i det østjyske,« siger internetredaktør Jørgen Schultz-Nielsen til Journalisten.dk.

Morgenavisen Jyllands-Posten lancerer nu en tv-kanal på nettet med daglige indslag fra Århus og Østjylland. Det sker i samarbejde med SBS og Frontier Media. »Det her giver os en kickstart i det østjyske,« siger internetredaktør Jørgen Schultz-Nielsen til Journalisten.dk.

Den nye net-kanal, som har sin egen hjemmeside, sender i starten to daglige indslag og skal ifølge Jørgen Schultz-Nielsen sikre Jyllands-Posten en fortsat strategisk stærk position i Århus-området.

»Vi er meget fokuserede på, hvilke omkostninger vi har i disse tider. Og det glæder mig , at SBS har indgået samarbejdet. Det giver en merværdi på et område, hvor vi var lidt tynde,« siger Jørgen Schultz-Nielsen til Journalisten.dk.

Han understreger, at valget af SBS og Frontier Media som partnere er en noget billigere løsning, end hvis JP selv skulle opbygge samme produktion på egen hånd.

»Det er klart, at det her giver os en kickstart i det østjyske. Vi vil løbende vurdere, om vi selv skal opbygge det i Århus.«

Jyllands-Postens internetredaktør er meget opmærksom på, at de to daglige tv-indslag på nettet skal skabe en merværdi.

»Det levende billede skal have sin berettigelse. Der skal være noget billedmateriale, som giver større værdi end det skrevne ord. Derfor kommer du umiddelbart ikke til at se en studievært, der interviewer en gæst i studiet,« siger han.

Foruden samarbejdet med SBS satser Jyllands-Posten også på, at avisens egne pressefotografer skal levere levende billeder

»De, der er ansat på vores tv-redaktion, står selv for hele produktionen – fra idé til optagelse til redigering og til at lægge det ud på nettet. Men det er ikke noget, vi forlanger, at de skrivende reportere skal. Det er ikke et krav, at man skal være bimedial, og jeg er også tvivlende over for, om alle kan magte det hele på en gang,« understreger Jørgen Schultz-Nielsen.

Den århusianske udgave af JP på nettet – jp.dk/indland/aar/ – er i dag det førende netmedie i regionen med mere end 600.000 besøgende om måneden. Og visse af tv-indslagene på jp.dk har været afspillet mere end 40.000 gange.

»Det er naturligvis ikke alle indslag, der bliver vist så mange gange. Men vi er positivt overraskede over, hvor meget læserne gider klikke ind,« siger Jørgen Schultz-Nielsen, der ikke har opsat nogle bestemte kriterier for, hvad man dække via web-tv.

»Redaktionelt dækker vi over en bred kam. Det er ikke sådan, at vi har sat os nogle deciderede mål for indholdet. Men som sagt er vi meget fokuseret på, at det skal skabe merværdi.«

Ifølge Jørgen Schultz-Nielsen er Århus Stiftstidende den nærmeste konkurrent. Eller som han udtrykker det:

»Om de er konkurrenter? … Det er de jo. Men Jyllands-Posten på nettet har satset godt og grundigt på det i Østjylland, så vi skal være førende.«

Han betrager i øvrigt slet ikke TV 2 Østjylland som en sammenlignelig rival.

»Jeg opfatter ikke TV 2 Østjylland som en konkurrent på det her område. De er optaget af at lave tv til en aftenflade, mens vi breaker nyheder på nettet hele dagen.«

0 Kommentarer