search

Årets vigtigste tendenser i journalistikken ifølge Mylenberg

Panama Papers og Football Leaks viser, at medierne er blevet bedre til at samarbejde internationalt, mener chefredaktør Troels Mylenberg fra Jysk Fynske Medier. Han efterlyser mod hos redaktørerne til et opgør med meningsmageriet til fordel for viden og fakta

2016 lakker mod enden, og Journalisten har i den anledning bedt forskellige mediefolk se tilbage på årets tendenser inden for deres eget fagområde.

Her er svarene fra Troels Mylenberg, chefredaktør og direktør hos Jysk Fynske Medier på titlerne Fyns Amts Avis, Fyens Stiftstidende, Randers Amt Avis og Århus Stiftstidende.

Tendens 1: Internationalt samarbejde om store historier

»Jeg vil fremhæve det internationale samarbejde mellem medier og journalister med Panama Papers og senest Football Leaks. Det ser ud til, at vi er blevet bedre til at samarbejde internationalt om store og vigtige spørgsmål, som er globalt interessante. Det styrker kvalitetsjournalistikken, som står i skærende kontrast til de sociale medier og debatjournalistikken, hvor det bare handler om at mene noget,« siger Troels Mylenberg.   

»Jeg håber, at vi kommer til at se mere af den slags samarbejde mellem journalister og medier på tværs af landegrænser, for ligesom alt andet er blevet grænseoverskridende, så skal journalistikken også være det. Panama Papers og Football Leaks viser, at vi har lært at bruge internettet og de nye teknologiske muligheder som en gave til journalistikken. Det er glædeligt, når vi nu på så mange andre områder ikke har formået at forvalte de teknologiske muligheder særligt godt,« siger Troels Mylenberg.   

Tendens 2: Meninger fortrænger viden og fakta

»Meninger og debat har de seneste år fortrængt viden og fakta i medierne. Mit håb for fremtiden er, at flere af os redaktører holder fast i, at det er journalistik og ikke meninger, der skal bære os gennem den økonomiske krise, som branchen befinder sig i. Det kræver, at vi, der sidder på flæsket og har magten til at forandre det, også tør gøre det,« siger Troels Mylenberg. 

»Det er et helt enormt fokus på folk, som har meninger og holdninger og kommenterer noget på sociale medier. Men det fylder alt for meget. Hvis vi skal kunne tage penge for vores indhold, så skal vi stå fast på, at det er journalistik, som er penge værd og ikke denne eller hin mening, som kan trækkes i enhver automat. At trykke meninger kan aldrig blive en holdbar forretningsmodel for vores branche,« siger Troels Mylenberg.  

»Jeg er ked af den stigende tendens til at bedrive journalistik på et lidt løst grundlag om noget, der sker i en parallelverden på de sociale medier. Når nogen har tweetet noget, så kan det hurtigt blive en stor historie. Man kan godt argumentere for, at de sociale medier er en del af virkeligheden, men man kan også argumentere for, at de ikke er det. At det er en parallelvirkelighed, hvor folk taler ind i deres egne ekkokamre. Jeg kunne ønske mig, at der var flere journalister og redaktører, som tør sætte foden ned og vælge mere fra og sige, det der, det har sgu ikke nogen værdi for offentligheden,« siger Troels Mylenberg. 

Tendens 3: Det går ikke så ringe endda

»Der er en forfaldshistorie om vores branche og om journalistikken. Og 2016 har virkeligt været et dårligt år for annonceomsætningen. Den del af forretningen går bestemt ikke godt nogen steder. Men når det handler om at sælge journalistik og få folk til at til at bruge journalistik, så er der bestemt ikke nogen krise. Det er værd at huske på,« siger Troels Mylenberg. 

»Midt i en stor økonomisk krise for vores branche er den lysende stjerne jo, at vi aldrig har været i kontakt med flere brugere end nu. Og glem det med, at brugerne kun vil have kattevideoer og nøgne damer. På alle vores webplatforme er der en stigende efterspørgsel efter kvalitetsjournalistik. Vi kan se, at læserne bruger lang tid på at læse de ting, som vi har brugt lang tid på at lave. Og den tendens tror jeg også gælder for andre medier,« siger Troels Mylenberg.

Årets mest oversete tiltag

»Vi har i Jysk Fynske Medier etableret en fælles daglig sektion, som hedder Danmarks-sektionen med fælles indlands- og udlandsstof. Den er gået under radaren i København, men man har lagt meget mærke til den vest for Storebælt. Når den er fuld rullet ud til alle vores aviser, så bliver det Danmarks største betalte dagbladsprodukt med et dagligt oplag på over 150.000 eksemplarer. Det er noget, jeg forventer mig meget af,« siger Troels Mylenberg.

»Vi er et hus af regionale og lokale medier, men vi samler kræfterne om en stærk dækning af det nationale og internationale stof, som man jo også skal have uanset om man bor i Svendborg, Horsens eller Tønder. På den måde kan vi konvertere flest mulige kræfter til at tænke og udvikle det, som er vores kernestof. Nemlig den regionale og lokale journalistik om det, der sker derude, hvor de fleste danskere bor,« siger Troels Mylenberg.   

 

Kommentarer
2
Steen Ole Rasmussen
24.12.16 10:16
Distinktionen mellem fakta og
Distinktionen mellem fakta og mening indikeres semiotisk og indskriver sig performativt, dvs semantisk, på meningens plads.
Vi ved alle sammen, at forudsætningen for at kunne gøre en forskel, ligger i den implicitte insisteren på det sande.
Verden er hverken sand eller falsk i sig selv. Kun beskrivelserne af den er mere eller mindre kvalificeret som sådan.
Det, at medierne eksplicit må insistere på sandheden i sin performance, indikerer krisen.
Den er gigantisk.
Kampen er ulige.
Man har skabt Trump, vil ikke kendes ved ham. Det er patetisk at se på hvordan man gør hvad man kan for fortsat at elske et USA,der ikke længere kan betragtes som verdens legitime leder.
Det handler alt sammen om rammen for mening. Det er hvad krisen handler om
Fakta!
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis ebbesen
24.12.16 13:05
Hmm… uden at bruge en hel
Hmm… uden at bruge en hel masse fine fremmedord, der vil jeg tillade mig, at fremsætte den påstand, at medier med et eklæret partipolitisk tilhørsforhold, er klart at foretrække, fremfor de medier som påstår, at de er objektive og holdningsløse formidlere af den skinbarlige sandhed, og hvor man alligevel må konstatere, at de enkelte journalister har nogle holdninger, som de meget gerne vil pådutte deres læsere.
Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen