Årets indtryk

Kampene i januar på Gazastriben skabte et af årets stærkeste fotos. Men der kom også billeder fra den blodige konflikt, som Information valgte ikke at trykke. 2009 var også året, hvor billige stockbilleder for alvor gjorde deres indtog.
16.12.2009 · 08:13

Kampene i januar på Gazastriben skabte et af årets stærkeste fotos. Men der kom også billeder fra den blodige konflikt, som Information valgte ikke at trykke. 2009 var også året, hvor billige stockbilleder for alvor gjorde deres indtog.

Søren Lorenzen, billedchef, Berlingske Media
"Det billede, der har gjort stærkest indtryk på mig, er tilfældigvis taget af en af vores egne fotografer, nemlig Christian Als. Det er taget under konflikten i Palæstina i januar 2009. Det forestiller en dreng, som kommer hjem og genser sin families sønderskudte hus. Da jeg så billedet første gang, tænkte jeg "hold da kæft". Jeg blev berørt af stemningen i billedet, og jeg synes, billedet er af høj international standard. Det viser den barske virkelighed, men på en meget rolig måde.

Fotografiet er taget, så det rammer selv et hærdet billedmenneske som mig.
Jeg synes, at den lidt kejtede måde, drengen står i rummet på, gør ham ekstra sårbar og billedet stærkere. Familien dyrker jordbær, og på gulvet ligger en jordbærkasse."

Foto: Stringer / Getty Images. Foto: Uffe Karlsson
Foto: Stringer / Getty Images

Sigrid Nygaard, billedredaktør, Information
"Fotografiet er taget under uroligheder på Gazastriben og var et af mange brutale billeder, som billedbureauerne sendte ud fra den konflikt.

Billedet gjorde et stærkt indtryk på mig. Ikke fordi der er noget fotografisk flot ved det, men fordi det virkelig er en stærk form for dokumentation. På avisen diskuterede vi i lang tid, om vi skulle bringe billedet eller ej. Det viser jo krigens realiteter. Omvendt tror jeg, at det er vigtigt at være varsom med brugen af den slags billeder. Det kan hurtigt have den helt modsatte effekt på læseren. Vi besluttede, at det var for hårdt, og bragte i stedet et andet billede, hvor en far løber med sit sårede barn. Det var et stærkt billede, men knap så brutalt som det her."

Foto: Bettina Brinkmann / Colourbox. Foto: Uffe Karlsson
Foto: Bettina Brinkmann / Colourbox


Søren Pagter, leder af fotouddannelsen på Journalisthøjskolen
"Udviklingen mod brugen af ikke-journalistiske fotografer til journalistiske artikler er for mig det mest skræmmende billede fra 2009.

Det stigende behov for fotografier til blandt andet webartikler har sat medierne over for en visuel udfordring. Der er ikke tid og råd til unikke fotografier til alle webartiklerne. Derfor bruges flere og flere billige illustrationer eller mærkværdige arkivbilleder. Fotografier, som har minimal sammenhæng med teksten og ingen journalistisk relevans. Medierne underminerer derved deres egenproducerede billedhistorier.

Som eksempel på den tendens har jeg valgt en Colourbox-illustration fra Fyens Stiftstidende (men det kunne lige så godt have været fra en landsdækkende avis!). Fyens Stiftstidende bringer en nyhedshistorie illustreret med et stockfoto af dreng i en skolegård"

Magasin: 

Kommentar

CAPTCHA
Dette er en test for at sikre at du ikke er en robot der blot spammer kommentarsporet.

Seneste jobopslag

CRM konsulent i Børnecancerfonden - bliv en styrke for børnene

Børnecancerfonden
Ansøgningsfrist: 08.05

SoMe-redaktør til Vi Unge

Aller Media
Ansøgningsfrist: 25.04

Udviklingsorienteret redaktør til Mandag Morgen

Mandag Morgen
Ansøgningsfrist: 10.05

Nyhedsjournalist til DR Fyn

DR
Ansøgningsfrist: 22.04

DR Østjylland søger reporter

DR
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp til kommunikation

Grundejerforeningssekretariatet Ørestad
Ansøgningsfrist: 25.04

KVINFO søger presse- og kommunikationsansvarlig

Kvinfo
Ansøgningsfrist: 23.04

Nyhedsvært til DR Nordjylland

DR
Ansøgningsfrist: 25.04

Chef til B&U

DR
Ansøgningsfrist: 29.04

Chefkonsulent og teamleder for seks kommunikationsrådgivere

Region Syddanmark
Ansøgningsfrist: 05.05

Kommunikatør i Greenpeace

Greenpeace Norden
Ansøgningsfrist: 25.04

Er du en skarp kommunikator med bundlinjefokus?

Mødrehjælpen
Ansøgningsfrist: 23.04

Pressekonsulent til Rigshospitalet

Region Hovedstaden
Ansøgningsfrist: 23.04

Udlandsreporter til Kristeligt Dagblad

Kristeligt Dagblad
Ansøgningsfrist: 23.04

Studentermedhjælp med flair for kommunikation

Ankestyrelsen
Ansøgningsfrist: 22.04

JOURNALIST TIL UGEAVISEN MIDTSYD

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 06.05

Forlagschef til Informations Forlag

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.04

Redaktionschef Printcentralen

Jysk Fynske Medier
Ansøgningsfrist: 22.04

Vil du svømme med på nyt succesmedie om vand?

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 23.04