’Årets bil i Danmark’ tager afstand fra biljournalister, der reklamerer for biler

”Vi vil ikke have folk, der optræder i reklamer. De kommer ikke til at være med i juryen for 2020.” Sådan siger formanden for Motorjournalisternes Klub Danmark, der hvert år kårer ’Årets bil i Danmark’. Klubbens regler vil nu blive indskærpet – men hvad mener de med ordet ”reklame”?

”Jeg mener ikke, at man kan være med til at kåre Årets bil i Danmark, hvis man arbejder for en bilimportør. På ingen måde.”

Sådan siger formanden for Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD), Karsten Meyland Lemche, der til daglig er journalist på magasinet Motor.

En jury bestående af medlemmer fra klubben kårer hvert år ’Årets bil i Danmark’ og ’Årets varebil’.

”Vi vil ikke have folk, der optræder i reklamer. De kommer ikke til at være med i juryen for 2020,” siger Karsten Meyland Lemche.

Aktuel debat

Udmeldingerne kommer efter et stormøde i klubben i januar. Her besluttede et flertal at skærpe reglerne for, hvordan medlemmerne må omgås bilimportører, bilfabrikanter og forhandlere.

”Vi kommer til at præcisere, at man ikke må udarbejde reklame eller medvirke i reklameøjemed,” fortæller Karsten Meyland Lemche.

Som Journalisten tidligere har beskrevet, har flere journalister på det seneste medvirket i markedsføring for de samme bilmærker, som de anmelder og dækker redaktionelt. Tendensen har stået på i flere år.

Journalisten har blandt andet beskrevet, hvordan biljournalist Kim Middelhede også er på Kia Danmarks marketing-budget, og hvordan Euromans motorredaktør blandt andet har medvirket i marketing for en Kia-bil, han senere anmeldte.

I Motorjournalisternes Klub Danmark har debatten stået på noget tid, fortæller Karsten Meyland Lemche. Den blev reaktualiseret af en historie i december på Journalisten.dk om Bil Magasinets journalist Frederik T. Frey, der optrådte i en branding-video for Ford.

Frederik T. Frey er medlem af klubben. Videoen handler om hans kærlighed til en ældre bil, som han selv ejer. Han fik ikke penge for at optræde, og der var ingen indikationer på skjult reklame. Men alligevel fik videoen kritik af juraprofessor Søren Sandfeld Jakobsen.

Da Frederik T. Frey og hans chefredaktør, Mikkel Thomsager, fik kritikken præsenteret, gjorde begge indrømmelser.

”Jeg kan godt se problematikken – og det kunne jeg også, inden vi gik i gang,” sagde Frederik T. Frey.

Og Mikkel Thomsager sagde:

”Set i bakspejlet skulle jeg have rådet Frederik til at sige nej.”

Kåringen skal gøres skudsikker

Karsten Meyland Lemche mener, at der er brug for at melde klart ud omkring fænomenet.

”Vi bliver nødt til at sikre, at dem, der stemmer til ’Årets bil i Danmark’, ikke har en aktie i en bestemt virksomhed,” siger han og understreger:

”Det skal være en uvildig kåring. Og den må ikke være påvirket af folk, der bliver betalt for at støtte eller udarbejde reklamer for enkelte bilmærker.”

I dag står der i vedtægterne, at klubben kun er for journalister, der ”ikke er ansat i motorbranchen”. Og i statutterne til ’Årets bil i Danmark’ og ’Årets varebil’ står der:

”Stemmeret har alle medlemmer, som ikke har eller i årets løb har haft bilfabrikker, importører eller forhandlere som arbejdsgivere.”

Derfor måtte journalist Kim Middelhede forlade klubben, da han sagde ja til at lave marketing for Kia Danmark. En historie, du kan læse her.

”Allerede med de nuværende statutter kunne man godt være dækket ind,” siger Karsten Meyland Lemche, men tilføjer:

”Men der er enkelte tilfælde, hvor der er nogle, der ikke helt har været sikre på, hvor grænsen går. Og så må vi tegne banen lidt skarpere op.”

De nye reglers præcise ordlyd er endnu ikke helt afklaret, men Karsten Meyland Lemche siger, at ordet ”reklame” vil være et omdrejningspunkt. Af den årsag, at det nu engang var dét ord, der blev valgt på stormødet.

Karsten Meyland Lemche kan dog ikke præcist definere, hvad MKD lægger i ordet ”reklame”, men siger for eksempel:

”Hvis man er konferencier for et bilmærke og tjener penge på det, så kan man ikke være med i vores forening. Og man kan i hvert fald ikke være med i juryen.”

Må Mikkel Thomsager være med?

Som Journalisten tidligere har beskrevet, har Bil Magasinets chefredaktør, Mikkel Thomsager, haft et redaktionelt ansvar for blandt andet 30 Seat-annoncer. Den seneste blev publiceret december 2018. Mikkel Thomsager er medlem af MKD.

Karsten Meyland Lemche, må Mikkel Thomsager være med til at kåre Årets bil næste gang?

”Vi vil ikke tage stilling til enkelte medlemmer i offentligheden. Men som i tidligere år vil vi tage stilling til hvert enkelt jurymedlem, når vi skal sammensætte juryen til Årets bil i Danmark,” skriver Karsten Meyland Lemche i en mail til Journalisten og fortsætter:

”Og til den kommende kåring vil vi have præciseret, at jurymedlemmerne ikke må have medvirket i reklamemæssige sammenhæng i løbet af året.”

Selv siger Mikkel Thomsager:

”Jeg har ikke noget problem med at deltage i kåringen. Vi er 100 procent uafhængige.”

Du mener ikke, du har udført arbejde for bilimportører?

”Nej, det mener jeg ikke, jeg har,” siger Mikkel Thomsager.

I en tidligere artikel uddyber Mikkel Thomsager sine synspunkter.

En presset branche

Karsten Meyland Lemche ser debatten som en naturlig udløber af de store forandringer, der sker på annoncemarkedet for tiden. For eksempel har den voksende brug af native advertising fået tankerne i gang.

”Annoncemarkedet er faldet, og medierne søger at få indtægter på nye måder. Det er ikke, fordi advertorials er noget nyt på markedet, men presset er bare blevet større på medierne for at medvirke i det. Og debatten betyder, at vi også bliver nødt til at forholde os til det: Hvad er det her? Hvordan påvirker det os?” siger Karsten Meyland Lemche.

Han frygter, at tendensen skader biljournalistikkens troværdighed.

”Hvis læserne tænker, at alle journalister bare er betalt af importøren, så vil det ende med ikke bare at ramme den enkelte, der udfører det todelte arbejde. Men også sådan en som mig, som arbejder efter de gamle regler. Det kan være, at folk begynder at beklikke vores troværdighed,” siger han.

”For mig at se gælder de samme etiske krav for biljournalistik som for de journalister, der er på Christiansborg,” mener Karsten Meyland Lemche.

0 Kommentarer

data_usage
chevron_left
chevron_right