Cirka 28 procent af de medarbejdere, der inden for det seneste år har oplevet chikane fra for eksempel kunder, klienter eller elever, svarer, at chikanen er foregået via sociale medier, telefon, sms, brev eller e-mail.
Det viser en undersøgelse fra National Overvågning af Arbejdsmiljø blandt lønmodtagere, og derfor sætter Arbejdstilsynet nu digital chikane på dagsordenen med en ny kampagne.
Med kampagnen ’Beskeder, kommentarspor og opkald skal ikke give ondt i maven – Taler I om digital chikane?’ vil Arbejdstilsynet sætte fokus på, hvad man som arbejdsgiver og medarbejder kan gøre for at forebygge og håndtere digital chikane.
Digital chikane – som også er udbredt i mediebranchen – er omfattet af arbejdsmiljøloven, og det er derfor arbejdsgivers pligt at forebygge og håndtere chikanen.
I 2020 svarede 26 procent af Dansk Journalistforbunds medlemmer i en undersøgelse, at de havde oplevet en eller anden form for digital chikane.