search

Arbejdsliv frem for business-hype

1. september gik LO's mediesatsning, Avisen.dk, i luften. Hensigten er, at sitet skal være et uafhængigt nyhedsmedie for arbejdstagere i hele Danmark. Jeg kan ikke lade være med at klappe i hænderne over alene denne hensigtserklæring.

1. september gik LO's mediesatsning, Avisen.dk, i luften. Hensigten er, at sitet skal være et uafhængigt nyhedsmedie for arbejdstagere i hele Danmark. Jeg kan ikke lade være med at klappe i hænderne over alene denne hensigtserklæring.

Ansvarshavende chefredaktør Rasmus Emborg lover læserne "kritisk, vedkommende og helt unik journalistik om alt fra fyringer og lønnedgang til frokostordninger, stress og kærlighed på jobbet", og jeg synes virkelig, Avisen.dk er kommet rigtig godt fra start.

Det være sig med vigtige reportager fra Frederikshavn, hvor det samlede antal arbejdsløse nu er på vej mod de 3.000 med fyringsrunder på lysfabrikken Martin, MAN Diesel m.fl. Reportager, hvor jeg synes, journalisterne kommer ned under overfladen og tæt på de mennesker, der en for en tager plads i arbejdsløshedsstatistikkerne.

Der er ligeledes solid undersøgende journalistik at hente i afdækningen af en pinlig sag, hvor et jobcenter i København brugte 160.000 kr. på et kursus, der underviste murere, præster og økonomer i Hitlers og Napoleons håndskrifter, før og efter de led nederlag. Ja, goddag mand økseskaft! Avisen.dk's historie har resulteret i, at firmaet bag nu tager kurset af programmet.

Der er stadig lidt at komme efter, når det kommer til det grafiske udtryk, der endnu fremstår en smule skrabet. Men så længe indholdet holder niveau, er jeg sikker på, at danskerne vil tage Avisen.dk til sig.

Ikke mindst fordi vi i de senere år har set en paradoksal medieudvikling, hvor arbejdsmarkedsstof er blevet nedprioriteret i danske medier. I uforholdsmæssig grad al den stund, at langt størstedelen af danskerne befinder sig det meste af deres vågne tilværelse på netop arbejdsmarkedet som almindelige lønmodtagere. Og at det gode liv for mange menneskers vedkommende afhænger af, hvor godt de befinder sig på deres arbejde.

Langt færre danskere er jo børshandlere, aktiespekulanter eller ledere af større virksomheder. Det til trods kan man let få en sådan fejlagtig opfattelse, hvis man iagttager mediernes ofte ukritiske prioritering af børs- og businessstoffet.

Bevares, der skal være plads til de ferskenfarvede sider i forskellig udformning i danske nyhedsmedier, men den evige direkte omstilling til børshaller og oplistning af C20-index osv. osv. i almindelige nyhedsudsendelser synes efterhånden at trætte den almindelige dansker – inklusiv undertegnede.

Avisen.dk præsenterer modsat et tiltrængt fokus på vores arbejdsliv og imødekommer, hvor vigtigt det er at beskæftige sig med folks hverdag. Arbejdspladsen – eller manglen på samme – udgør en så stor en del af vores liv og identitet, at det er hovedløst, at stoffet nedprioriteres.

Vel at mærke også i public service-medier, hvor arbejdsmarkedsredaktioner er nedlagt, og der stort set ikke er en specialiseret arbejdsmarkedsmedarbejder at finde på gangene hos hverken DR og TV 2. Stikord som 'finans', 'erhvervsliv' og 'business' har til gengæld god plads i DRs og TV 2's programoversigter.

Hvorfor hedder de mange nyhedsoversigter på TV 2 News "Nyhederne og finans" og ikke "Nyheder og arbejdsliv"? Jeg er klar over, at der er en vis sammenhæng mellem områderne, men jeg synes ikke, det er nogen skade til, at særligt public service-medierne er mere kritiske på det her punkt og – ja – overvejer at vende bøtten.

Det prisværdige initiativ med Avisen.dk som danskernes nye 100 procents netavis understreger vigtigheden af, at reglerne for mediestøtte ændres, så også relevante netaviser kan komme med på vognen og få støtte til gavn for danskernes udbud af kvalitetsprodukter.

I den forbindelse skal jeg lige nævne, at det er mig meget imod, at regeringen i sit finanslovforslag for 2010 fastfryser mediestøtten frem til 2015 for at finansiere skattelettelserne i deres forårspakke 2.0. På linje med Dansk Journalistforbund i øvrigt synes jeg, at nedskæringerne er ovenud tåbelige på et tidspunkt, hvor vi er i den indledende fase af en nødvendig debat om udformningen af den fremtidige mediestøtte. Og hvor den økonomiske situation kun har tydeliggjort, at offentlig mediestøtte er afgørende, hvis vi fremtidssikre danske medier og bibeholde mangfoldigheden.

Behovet for en revision af støtten, hvor også de nye medier kan komme i betragtning, har længe stået højt på min politiske ønskeseddel. Avisen.dk og andre seriøse netmedier beviser kun, at tiden er kommet til at tænke ud af boksen og uddele en mediestøtte, der rent faktisk afspejler det faktiske medieforbrug. I et lille land som Danmark har vi brug for en sammenhængende mediepolitik, hvor sunde medier med et demokratisk og kritisk sigte sikres en vis hjælp.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen