search

“Apple’s iTablet kan redde de trykte medier”

Når Apple med stor sandsynlighed i morgen lancerer koncernens længe ventede e-læser (tablet), så kan det betyde redningen for kriseramte nyhedsmedier, vurderer MacWorld.com. New York Times angiveligt klar med indhold. (opdateret)

Når Apple med stor sandsynlighed i morgen lancerer koncernens længe ventede e-læser (tablet), så kan det betyde redningen for kriseramte nyhedsmedier, vurderer MacWorld.com. New York Times angiveligt klar med indhold. (opdateret)

Websitet MacWorld.com noterer i dets seneste lederartikel, at Apple's tablet (iSlate, iPad, iBook eller hvad den nu kommer til at hedde) ikke blot vil gøre det langt lettere at surfe på nettet, læse e-bøger og spille spil, den nye flade Apple-skærm uden tastatur vil meget vel også kunne redde de trykte medier fra deres forsvinden.

Eller som MacWorld.com skriver:

"But perhaps the most important feature it may contain will be the ability to save the press from its demise."

Det er som sagt først i morgen detaljerne for den stærkt hypede tablet fra Apple afsløres, men MacWorld bemærker, at den nye skærm lanceres på et tidspunkt, hvor flere medier har bebudet, at det er slut med gratis nyheder på nettet efter 15 år med fri adgang.

Senest har New York Times meldt ud, at de vil tage penge for at læse nyheder på deres website.  

Og med nye lettere betalingsmuligheder for nyheder via Apple's tablet – som det kendes fra musiksalget via iTunes – så er det måske slut med begrebet gratis, hedder det:

"It's time for free to end."

MacWorld.com's senior writer, Kirk McElhearn, tror dog ikke på en hurtig ændring af læsernes vaner. Til gengæld vurderer han, at de fleste nyhedsmedier snart vil lave særlige udgaver af deres websites beregnet til the Tablet – præcis som de har måttet lave mobilsites. (Mere her: My Thoughts About the Apple Tablet and the Future of the Press )

New York Times Co. meldte da også i ud i aftes, at de nu etablerer en særlig afdeling, der netop skal fokusere på, hvordan selskabet kan proffitere på elektroniske udgaver. Ifølge Bloomberg sælger New York Times allerede abonnenter til e-læsere som Amazon Kindle og Nook fra Barnes & Noble samt Sony's e-læser.

Og Los Angeles Times kan i dag fortælle, hvordan New York Times allerede har lavet en særlig udgave af avisen beregnet netop til Apple's tablet. Ifølge avisen har et team fra New York Times de seneste uger arbejdet i Apples hovedkontor med henblik på at udvikle en større udgave af New York Times nuværende iPhone-applikation, sådan at Apple allerede i morgen kan præsentere New York Times i en tablet-version med video.

Angiveligt er der også indledt et samarbejde med de to dominerende amerikanske magasin-forlag, Condé Nast Publications og HarperCollins Publishers, noterer the Wall Street Journal.

Dermed ser det ud til, at Apple allerede i morgen ved den sandsynlige lancering af iTablet, iSlate eller hvad maskinen nu får af navn, er masser af indhold at hente for forbrugerne. 

New York Times skriver i øvrigt selv, at Apple Tablet bringer håb: With Apple Tablet, Print Media Hope for a Payday

Journalisten.dk's blogger, Mads Kristensen, tvivler dog på, at Apple Tablet vil indebære den store hjælp endsige fremgang for de traditionelle mediehuse. På Kommunikationsforum fortæller han hvorfor.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen