ANSØGNINGERNE SKULLE UD …

Der var studerende, der ville have praktikplads, og der var arbejdsgivere, der ville have praktikanter. Så var der Post Danmark. Og så var der ballade.

Der var studerende, der ville have praktikplads, og der var arbejdsgivere, der ville have praktikanter. Så var der Post Danmark. Og så var der ballade.

For Berlingske Tidende, Landsbladet, og en række af de DR-kombinationsstillinger, hvor ansøgningerne skulle sendes til Danmarks Radio i Århus, var der ekstra panik på panikdagen. Fejl og forsinkelser hos Post Danmark betød, at ansøgningerne ikke var nået frem. Der var ingen kopier, så arbejdsgivernes eneste redskab var en navneliste på de elever, der havde søgt.

Med en vis forsinkelse kom Berlingske Tidende i gang med at ansætte praktikanter op ad formiddagen.

“Heldigvis var mange af ansøgerne så kvikke, at de fandt os og gav os en kopi af deres ansøgning. Så vi fik holdt samtaler og fik ansat tre praktikanter, men vi har holdt en plads åben, som vi besætter i anden runde, fortæller redaktionschef Elisabeth Rühne,” Berlingske Tidende.

Journalisthøjskolen kan ikke lastes for svipseren. Det er alene Post Danmarks skyld, fastslår Elisabeth Rühne.

Samme melding kommer fra Landsbladets chefredaktør Henrik Lisberg. Her fik man først ansøgningerne med en dags forsinkelse. Landsbladet var ikke taget til Århus, og praktikantstillingen bliver først besat i næste runde. Med underskuddet af stillinger frygter Henrik Lisberg ikke, at bladet kommer til at stå med en ubesat praktikantstilling.

“Havde vi været i en situation som normalt, kunne det have fået større konsekvenser. Men selvfølgelig betyder det noget. Da vi først fik ansøgningerne, var der én af de tre ansøgninger vi fik, som passede til vores profil, men da var vedkommende ansat et andet sted,” siger Henrik Lisberg.

Den usikre leverance fra Post Danmark vil ifølge praktikvejleder Jens Nørlem, DJH, ikke umiddelbart få konsekvenser. Han mener, det vil være alt for besværligt, hvis man eksempelvis skulle maile ansøgningerne i stedet.

“Det er dybt beklageligt, at brevene ikke er nået frem. Vores mål er, at posten skal ud, dagen efter den er sendt. Det lever vi op til for 96 procent af alle breve, hvilket i international sammenhæng er ret flot, men vi har som mål, at vi skal op på 97 procent,” siger kommunikationschef Ole Schmidt Pedersen, Post Danmark.

0 Kommentarer