Ansatte i Jysk Fynske Medier: Vi er rystede over ledelsens retorik

I en fælles udtalelse udtrykker medarbejderne i Jysk Fynske Medier dyb mistillid til strategien, hvor ledelsen vil skære 5 mio. kr. på fotoområdet. ”Det er visionsløst i en tid, hvor læserne bevæger sig i en mere og mere visuel verden,” skriver de. Se udtalelsen her. Redaktør: ”Det er en hård retorik”

Her til formiddag har medarbejderne i Jysk Fynske Medier været samlet til faglige møder rundt omkring i koncernens medarbejderforeninger.

Her har de besluttet at bakke op om en fælles udtalelse, der udtrykker dyb mistillid til Jysk Fynske Mediers øverste ledelses strategi. Det sker, efter at ledelsen tirsdag meldte ud, at Jysk Fynske Medier skal spare 5 millioner kroner på fotoområdet.

”Beslutningen om igen at skære fem millioner lønkroner på fotoredaktionerne, hvilket svarer til hver femte fotograf, vil påvirke alle – ikke kun fotograferne,” skriver medarbejderne blandt andet i udtalelsen, der er stilet til bestyrelsen med ledelsen cc.

Udtalelsen, der kan læses i fuld længde nederst i artiklen her, blev udarbejdet på et fagligt møde blandt Jysk Fynske Mediers i alt 36 fotografer onsdag. Det fortalte fotografernes tillidsmand, Per Schultz-Knudsen, inden mødet til Journalisten.

Redaktørs retorik ”nærmer sig det direkte fornærmende”

I udtalelsen, der altså nu har fået opbakning fra Jysk Fynske Mediers medarbejdere, lyder det, at ”kløften mellem medarbejderne og den øverste ledelse bare vokser og vokser”.

”Vi har dyb mistillid til ledelsens strategi om at afvikle og afprofessionalisere koncernens journalistiske udgivelser. Vi frygter, at det har store konsekvenser for vores udgivelser, at ledelsen mangler visioner og retning for udvikling af vores produkter,” lyder det blandt andet.

Til Journalisten udtalte Jysk Fynske Mediers chefredaktør, Peter Orry, tirsdag:

"Alle mennesker går i dag rundt med en mobiltelefon, der kan tage billeder, og der er masser af fotografer derude, som tager billeder i høj kvalitet, man kan købe sig til. Derudover har vi fotograferende journalister, der i stadig stigende grad tager billeder. Og de tager bedre og bedre billeder, fordi vi satser så meget på at uddanne dem til det."

Særligt den udtalelse er faldet medarbejderne i Jysk Fynske Medier for brystet.

”Vi er rystede over retorikken fra ledelsen, som nærmer sig det direkte fornærmende, og som efter vores mening vidner om et ufatteligt, kortsigtet snæversyn,” skriver de i den fælles udtalelse.

Ledelsen: Man skal holde sig proportionerne for øje

Men ifølge Jysk Fynske Mediers chefredaktør, Peter Orry, er det medarbejderne, der er hårde i retorikken i deres fælles udtalelse til ledelsen.

”Jeg synes, det er en hård retorik, omfanget af den operation, vi er i gang med, taget i betragtning. Det er jo altid ubehageligt at skulle skille sig af med medarbejdere, men jeg synes, man skal holde sig proportionerne for øje her. Vi vil også fortsat have Danmarks suverænt største fotoredaktion efter det her,” siger han til Journalisten.

Peter Orry afviser, at hans udtalelser om, at alle i dag går rundt med en mobiltelefon, der kan fotografere, var ment fornærmende.

”Jeg opfatter ikke de udtalelser som en fornærmende retorik fra min side,” siger han.

De vil have billederne gratis

Fotochef på JydskeVestkysten Ulrik Petersen kaldte tirsdag ledelsens melding om nye nedskæringer på fotoområdet for ”uendeligt trist”.

Det er mindre end et år siden, at Jysk Fynske Medier sidst beskar fotografstaben med 20 procent fra 46 til 36 fotografer, og fotochefen og fotografernes tillidsmand har svært ved at se, hvordan de fremover skal klare arbejdet med endnu færre hænder.

”Det har jeg ikke noget kvalificeret bud på,” sagde Ulrik Petersen tirsdag til Journalisten

I dagens fælles udtalelse fra medarbejderne i Jysk Fynske Medier giver de udtryk for, at konsekvensen af yderligere nedskæringer på fotoområdet både vil være større arbejdspres på journalisterne og ”et mere tarveligt og billigt udtryk” på både print og web.

”Avisledelsen vil have mindst lige så mange ord, billeder og videoer i fremtiden som i dag – muligvis endda flere. De vil bare have dem gratis! Og så er den i øvrigt fløjtende ligeglad med kvaliteten!  Det mener vi ikke, vores tilbageværende læsere kan være tjent med. Det er visionsløst i en tid, hvor læserne bevæger sig i en mere og mere visuel verden,” skriver de.

Til det siger chefredaktør Peter Orry:

Det er jeg grundlæggende bare ikke enig i. Jo, jeg er enig i, at forbrugerne bevæger sig i en mere visuel verden. Men det har ikke nødvendigvis kun noget med antallet af billeder og illustrationer at gøre. Det handler også om at tage de rigtige billeder i den rigtige kvalitet til de rigtige historier. Og der ER altså bare historier, som man godt kan illustrere uden assistance fra en professionel fotograf,” siger han.

Chefredaktør tager udtalelsen til efterretning

Han giver heller ikke medarbejderne ret i, at arbejdspresset på journalisterne vil stige, når de fremover skal fotografere i større omfang.

”Præmissen for den kritik er jo, at vi skal blive ved med at opretholde akkurat den produktion, vi har i dag, udført på samme måde som i dag. Men det er jo det, vi skal i gang med at drøfte og tilrettelægge nu,” siger Peter Orry.

Medarbejderne afslutter deres udtalelse med en sarkastisk ros til deres ledelse:

”Én ting, som ledelsen har – det skal den ha’ – er en uovertruffen evne til at skyde enhver vildtflyvende stump arbejdsglæde ned.”

Peter Orry, er det ikke et stort problem for jer i ledelsen, at medarbejderne mener, at kløften mellem jer og dem bare vokser og vokser?

”Det er selvfølgelig et problem, hvis man entydigt kan slå fast, at det er tilfældet. Men det er ikke den opfattelse, vi har. Vi har på mange måder et godt samarbejde ledelse og medarbejdere imellem. Men vi tager selvfølgelig til efterretning, hvad der står i udtalelsen. Og vi vil gøre vores bedste for at få medarbejderne til at være glade for at arbejde hos os. Det er nu også mit indtryk, at det er tilfældet i dag,” siger han.

Læs hele udtalelsen fra medarbejderne her:

”Udtalelse til Jysk Fynske mediers bestyrelse

Vi har dyb mistillid til ledelsens strategi om at afvikle og afprofessionalisere koncernens journalistiske udgivelser.

Vi frygter, at det har store konsekvenser for vores udgivelser, at ledelsen mangler visioner og retning for udvikling af vores produkter.

Peter Orry udtaler: "Alle mennesker går i dag rundt med en mobiltelefon, der kan tage billeder, og der er masser af fotografer derude, som tager billeder i høj kvalitet, man kan købe sig til. Derudover har vi fotograferende journalister, der i stadig stigende grad tager billeder. Og de tager bedre og bedre billeder, fordi vi satser så meget på at uddanne dem til det.”

Vi er rystede over retorikken fra ledelsen, som nærmer sig det direkte fornærmende, og som efter vores mening vidner om et ufatteligt, kortsigtet snæversyn.

Beslutningen om igen at skære fem millioner lønkroner på fotoredaktionerne, hvilket svarer til hver femte fotograf, vil påvirke alle – ikke kun fotograferne.

Forblommede udtalelser om at prioritere bogstaver højere end billeder og om at ”designe” fotoredaktionen til en sikker fremtid klinger hult. Det hænger ikke sammen med den virkelighed, hvor der stilles krav til vore mediehuse om flere billeder og mere video end i dag.

Avisledelsen vil have mindst ligeså mange ord, billeder og videoer i fremtiden som i dag – muligvis endda flere. De vil bare have dem gratis! Og så er den i øvrigt fløjtende ligeglad med kvaliteten!  Det mener vi ikke vores tilbageværende læsere kan være tjent med. Det er visionsløst i en tid, hvor læserne bevæger sig i en mere og mere visuel verden.

Flere ting vil helt sikkert ske i kølvandet på nedskæringen af fotografressourcer:

  • Der vil ikke blive skrevet ét eneste ekstra bogstav. Snarere tværtimod, for journalisterne får nemlig så travlt med at skaffe billedmateriale til deres historier, at de ikke får tid til at skrive mere.
  • De tilbageblivende fotografer får længere rundt i udgivelsesområdet og kommer til at bruge mere arbejdstid i deres biler. Så glem tanken om at udnytte de professionelle fotografer mere rationelt. '
  • Større arbejdspres på journalister
  • Frustrationer blandt pressede redaktionssekretærer, der med kortere tid og dårligere billedmateriale, får svært ved at lave indbydende sider.
  • Både net og print vil få et mere tarveligt og billigt udtryk.

Én ting, som ledelsen har – det skal den ha’ – er en uovertruffen evne til at skyde enhver vildtflyvende stump arbejdsglæde ned. Vi føler at kløften mellem medarbejder og den øverste ledelse bare vokser og vokser.

På de redaktionelle medarbejderforeningernes vegne”