search

Annoncører flygter fra Den Korte Avis

I går trak Nordea og Just-Eat deres annoncer fra Den Korte Avis. Nu følger Sportmaster og Kipling Travel efter: »Deres budskaber er ikke foreneligt med det, vi står for,« siger direktøren i Sportmaster (Opdateret kl. 11.39: Momondo trækker sig også, kl. 12.27: Liste over annoncører tilføjet)

En stribe annoncører har trukket deres annoncer fra Ralf Pittelkow og Karen Jespersens Den Korte Avis. Forklaringen er, at de ikke mener, at netmediets journalistik er i overensstemmelse med virksomhedernes værdier. I går trak Nordea og Just Eat deres annoncer. I dag følger Sportmaster, rejsebureauet Kipling Travel og rejseportalen Momondo efter.

Direktør i Sportmaster, Jens Høgsted, siger, at hans sportskæde dropper annoncesamarbejdet.

»Deres budskaber er ikke foreneligt med det, vi står for. Vi arbejder med sport, der skal være for alle og forene folk. Den linje, som Den Korte Avis står for, er ikke i overensstemmelse med det,« siger Jens Høgsted.

Hvad er det helt præcist, der er galt med deres journalistik?

»Det er svært at sige helt præcist. Der er ikke en bestemt artikel, jeg kan henvise til. Det er mere det overordnede billede, der ikke passer til det, vi ønsker at stå for,« forklarer Jens Høgsted.

Han fortæller, at Sportmasters kunder har klaget over samarbejdet på Facebook.

»Og når kunderne reagerer, så lytter vi,« siger han.

Rejsebureau trækker sig også

Også rejsebureauet Kipling Travel trækker deres annoncer fra Den Korte Avis. Det forklarer stifter og indehaver af Kipling Travel, Lars Gundersen, i en mail til Journalisten.

”Det skulle gerne være væk fra i dag, er vi blevet lovet af vores udbyder,” siger han.

Han forklarer, at Kipling Travel ikke vidste, de var eksponeret på Den Korte Avis, men at siden ikke matcher deres værdier.

[quote:0]

”Det ved vi nu og er i gang med at tjekke andre mislyde, om der skulle være nogen. Vi har faktisk et ganske stærkt værdisæt, blandt andet derfor er vi Danmarks første CSR certificeret rejsebureau gennem det europæiske Travelife system. Det kræver så selvfølgelig, at vi skal kunne afstå fra annoncer på steder, vi ikke finder forenelige med vore værdier. Men som sagt, så rettes det i dag,” siger Lars Gundersen.

Momondo vil gennemgå deres procedurer

Rejseportalen Momondo optræder også som annoncør på Den Korte Avis.I reklamesammenhæng er Momondo mest kendt for en tv-reklame med skuespillere, der skulle vise, at personer fra forskellige dele af verden er tættere knyttet genetisk, end de forestiller sig.

Momondo oplyste først til Journalisten, at man ville se på sine procedurer. Men efter denne artikel blev publiceret, har Momondo besluttet også at trække annoncerne fra Den Korte Avis.

"Den måde, vi køber annoncer ind på, er via Google. Derfor går vi ikke aktivt ind og vælger annoncepartnere, og vi har ingen kommerciel aftale med Den Korte Avis," forklarer PR-manager Lasse Skole Hansen i en mail til Journalisten.

"Når det er sagt, så er de værdier Den Korte Avis repræsenterer ikke forenelige med momondos brand. Som virksomhed tror vi på, at rejser kan åbne verden for folk og være med til at nedbryde fordomme. Derfor har vi nu aktivt fravalgt at få vores annoncer vist på Den Korte Avis. Derudover gennemgår vi lige nu vores procedure for, hvor vores reklamer skal fremgå," fortsætter Lasse Skole Hansen.

Nordea: Den Korte Avis passer ikke med vores værdier

Sagen startede, fordi kunder begyndte at skrive på sociale medier til blandt andre Nordea og spørge, om de kan stå inde for Den Korte Avis' indhold.

Den første virksomhed, der trak sig i går, var Nordea.

Her fortæller Kim Grue, marketingschef i Nordea, at Den Korte Avis’ journalistik ikke passer til Nordeas værdier.

[factbox:0]

»Deres indhold passer ikke til vores profil,« forklarer Kim Grue, der ikke vil gå i detaljer.

»Det er det generelle omkring det. Det passer ikke så godt til det, vi vil have,« siger han.

Den Korte Avis skiller vandene, men de har jo ikke gjort noget galt?

»Når vi skal annoncere, vælger vi medie ud fra, hvilken målgruppe vi gerne vil ramme og hvilke medier, vi gerne vil associeres med. Det var nemt i gamle dage, fordi det var en annonce i fx JP eller Politiken. Nu kommer annoncerne ud via annonceringsnetværk og der har jeg ikke været opmærksom Den Korte Avis,« forklarer Kim Grue.

Lego trak sig fra Daily Mail

Annoncørernes flugt fra Den Korte Avis kommer efter, at den amerikanske fødevaregigant Kellogg’s for nylig besluttede at trække alle annoncer fra det nationalkonservative Trump-venlig nyhedsmedie Breitbart News.

Breitbart News har reageret med en kampagne, hvor de opfordrer forbrugerne til boykot af Kellogg’s.

I november 2016 stoppede Lego et samarbejde med den britiske tabloidavis Daily Mail.

Den Korte Avis har ikke svaret på Journalistens henvendelser.

Opdateret klokken 11.39: Momondo har – efter denne artikel først er publiceret – besluttet også at trække annoncerne fra Den Korte Avis. Det er tilføjet artiklen.

Kommentarer
16
Tomas Nowack
09.12.16 15:23
Dagens gode nyhed for
Dagens gode nyhed for journalismens ry i Danmark...
Fremhævet af Journalisten
Hans Peter Toft
09.12.16 15:41
Objektive Journalister er jo
Objektive Journalister er jo blevet en mangelvare, det er måske også derfor, der er flere og flere læsere, som ikke vil betale for nyheder.
Når det så, som i Den Korte Avis tilfælde,blot er tale om at give en mere nuanceret billede af verden, med et tusch fra beretninger ude i den virkelige verden, så bringes der halve sandheder, til torvs, i stedet for at forfægte retten til at skrive hvad der virkelig sker rundt omkring af uhyrligheder. Som ikke bør stoppes af en såkaldt stop for annoncer på siden. Det må være rigtig flovt, for de firmaer som nu fremover vil møde spørgsmålet gang på gang fra læsere som støtter udgivelsen af Den Korte Avis, hvor stoppede i reelt? Den næste må jo være INFORMATION hvis man tager annoncerne fra yderfløjene. Sidenhen Politikken o.s.v....
Fremhævet af Journalisten
Frans Josef Meyer
09.12.16 16:29
God udvikling at også
God udvikling at også annocøre tager et etisk ansvar.
Det har virket før: http://politiken.dk/udland/art5534509/Online-protester-blev-dødsstødet-for-skandaleavis
Fremhævet af Journalisten
peter kocsis
09.12.16 16:39
Det er også en skandale , at
Det er også en skandale , at den korte avis ,som er Danmarks svar på der Stürmer, vedblivende skal modtage 140000 skatteyderbetalte kroner om året i mediestøtte.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis ebbesen
09.12.16 20:28
Dengang da jeg var ung, der
Dengang da jeg var ung, der repræsenterede alle de danske medier nogle specifikke politiske synspunkter, og det var ikke noget som de lagde skjul på.

Land og Folk var kommunisternes avis, Information var talerør for Venstresocialisterne, EkstraBladet og Aktuelt var helt klart Socialdemokratiske, Politiken var Radikal, JyllandsPosten var Venstres talerør, og BT og Berlingske Tidende var sammen med Børsen ærke Konservative, og det var egenlig ganske godt, da læserne vidste hvad de kunne forvente.

Nu om stunder forsøger alle aviser, at fremstå som neutrale, holdnings- og kønsløse, og så er der alligevel en gedulgt dagsorden i de fleste artikler, eller i valget at hvilke nyheder der bringes og udelades, og det er efter min mening en raffineret form for manipulation.

Og uanset hvad man mener om Den Korte Avis, så må man trods alt respektere, at den melder klart ud med, hvad det er for nogle holdninger den repræsenterer, så dem der vælger at læse den, de kan ikke hævde, at de er blevet manipuleret.
Fremhævet af Journalisten
Kim Hansen
10.12.16 08:23
Niels Riis Ebbesen

Niels Riis Ebbesen
Du har jo så ganske ret.
Fremhævet af Journalisten
Alexander Rüth
10.12.16 09:55
Flere ovenstående
Flere ovenstående kommentatorer forveksler holdningsbåret journalistik med det, som Den Korte Avis laver. At kalde det materiale som Den Korte Avis publicerer, for journalistik på linje med aviser som Information, Politiken, JP, Berlingske osv. er absurd. "Avisen" er ikke engang tilmeldt Pressenævnet, som må være det mindste der kræves, for at en avis kan være nogenlunde seriøs.
Fremhævet af Journalisten
Henning Kjær
10.12.16 10:04
Dengang jeg var ung var der
Dengang jeg var ung var der mange virksomheder der konsekvent ikke annoncerede i socialdemokratiske aviser, for de var modstanderne. I dag er der masser af virksomheder, der ikke annoncerer alle mulige medier, og i dag går annonceindtægterne i høj grad til nogle få store udenlandske internetmedier.
Alt snak om ytringsfrihed er helt ude i hampen.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis ebbesen
10.12.16 14:29
Hej Alexander Rüth, enhver
Hej Alexander Rüth, enhver kan frit kalde sig journalist, da det ikke er en beskyttet titel, og det står alle frit for, at udgive en publikation, og kalde det for en avis, så i den henseende er der vist ikke så meget at komme efter, og da vi har ytringsfrihed her i landet, så er det ikke Pressenævnet, men derimod domstolene som har det sidste ord.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis ebbesen
10.12.16 14:33
Hej Henning Kjær, det er
Hej Henning Kjær, det er meget korrekt, at der var mange især større virksomheder, som ikke ville annoncere i de socialdemokratiske aviser, og det var hovedårsagen til, at Aktuelt kun kunne overleve, så længe det fik et kæmpe stort tilskud fra fagbevægelsen.
Fremhævet af Journalisten
Kim Strøh
10.12.16 22:28
Der er en meget væsentlig
Der er en meget væsentlig fejl ved den Den Korte Avis. Og for at sikre man kun kan klage til en domstol med hvad det koster ja så er Den Korte Avis IKKE tilmeldt pressenævnet så det bliver meget kostbart at klage. Men De modtager mediestøtte for selvfølgelig skal Den Korte avis have sugerøret ned i det demokratiske samfunds statskasse samtidigt at muligheden for at kunne klage kommer til at koste en bondegård Så hvem snyder på vægten???

Efter min mening vil man modtage mediestøtte Ja så skal det være en forudsætningen at man skal kunne klage til pressenævnet uden at have 5.000 kr - eller mere på bankbogen til en Advokat Ja og virksomheder der IKKE vil annoncerer i medier der ikke er medlem af pressenævnet krænker derfor heller IKKE ytringsfriheden
Fremhævet af Journalisten
Søren Hansen
11.12.16 00:06
Den Korte Avis, Uriasposten,
Den Korte Avis, Uriasposten, Snaphanen, 180 Grader, Newspeek Networks (hvem fandt på det åndssvage navn...?) er ikke opstået ud af intet. Disse er AKUT NØDVENDIGE korrektiver til "løgnepressen", "MSM", "Politiken øst og Politiken Vest"... kald det, hvad I vil. Journalisterne selv forstår jo ikke en brik af dette. De aner ikke, at vi i årevis har krummet tæer over deres fordrejninger og fortielser. De spejler sig nemlig kun i sig selv. Dette cirkus kan ikke fortsætte, med mindre man direkte knægter demokratiet ("populismen" i egen optik). Hvilket man så ihærdigt lægger op til. Senest med den svensk-instigerede boykot af Den Korte Avis. Hvor ynkeligt og "vi-ved-vi-har-tabt-men-vi-accepterer-det-ikke" agtigt kan det lige blive? Det bliver formentlig værre endnu, for mange er kravlet op i de forkerte træer.

Det fine er, at debatten i sig selv åbner flere danskeres øjne for, at der findes et kæmpestort og hastigt voksende alternativt mediebillede. Det kan kun ende med en tilbagevenden til forne tiders "partipresse", hvilket også er det mest ærlige. Al denne snak om "objektivitet", "journalistisk professionalisme" og - gudhjælpemig - "konstruktiv journalistik" (= vi kender løsningerne, selv om vi ikke kender vores seere, læsere og lyttere)... Det er og bliver et pinligt selvbedrag. Det falder ikke journalisterne ind at forholde sig til, hvorfor deres troværdighed rangerer på linje med brugtvognsforhandlere. De vil meget hellere uddele priser til sig selv og hinanden. Dette er skrevet af en - meget træt - journalist.
Fremhævet af Journalisten
Niels Riis ebbesen
11.12.16 20:17
Hej Kim Strøh, Pressenævnet
Hej Kim Strøh, Pressenævnet er da kun oprettet med det formål, at medierne for alt i verden vil undgå at blive slæbt i retten, hvor de risikerer nogle domme og dyre erstatninger.

Og derfor er Pressenævnet kun en narresut til de krænkede parter, der er nemlig talrige eksempler på, at de indspiste medlemmer af nævnet, efter lange sagsbehandlingstider afgør oplagte klager med et fy-fy, og et krav om en berigtigelse, som de forurettede skal lede efter på side 12 eller 16.

En berigtigelse, som bliver bragt uger eller måneder efter de artikler, hvor en borger er blevet besudlet med urigtige påstande i et eller flere medier, de er temmelig værdiløse for de forurettede, da de er blevet godt og grundigt stemplet, og der skal altså meget mere end en berigtigelse til, at vaske sådan noget snavs af.
Fremhævet af Journalisten
Morten Holgersen
13.12.16 16:28
# Frans Josef Meyer

# Frans Josef Meyer
Er det rigtigt at DKA får 140.000,- om året
I forhold til 4.000.000.000,- er det ca 0,0035 %
?
Fremhævet af Journalisten
Kaj Spangenberg
16.12.16 20:07
Tænk, at så mange fordomme
Tænk, at så mange fordomme kan komme til udtryk omkring Den Korte Avis. "Danmarks svar på Der Stürmer" (Peter Kocsis)vinder førstepræmien. Den er lige til en injuriesag.
Den Korte Avis er ensidig, javist. Men for mig er den et korrektiv til alt det, jeg IKKE får at vide omkring indvandringens problemer i den øvrige presse. Og bemærk, at DKA stort set aldrig bliver dementeret. Jo, 4-5 gange i årenes løb. Og de eksempler bliver trukket frem gang på gang, når DKA skal have spanking.
Jeg føler, at det er had og ikke bekymring for journalistikken, der driver den nuværende hetz imod DKA. Det er ret så beklemmende.
Fremhævet af Journalisten
Asger Nord
20.05.17 07:40
Som konsument kan man jo så
Som konsument kan man jo så gå uden om: Nordea, Telia, Just Eat, IKEA, Læger Uden Grænser, Alm. Brand, YouSee, TUI Danmark, Sofakompagniet, Sportmaster, Kipling Travel
Fremhævet af Journalisten

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen