search

Annoncør i frontalangreb på it-magasin

Hardwareproducenten Sharp retter i en pressemeddelelse personangreb og hårde beskyldninger mod it-magasinet CRN. Sådan reagerer annoncører ofte, hvis man bedriver kritisk journalistik i it-branchen, siger CRNs chefredaktør.

Hardwareproducenten Sharp retter i en pressemeddelelse personangreb og hårde beskyldninger mod it-magasinet CRN. Sådan reagerer annoncører ofte, hvis man bedriver kritisk journalistik i it-branchen, siger CRNs chefredaktør.

Pressemeddelelsen blev i går sendt til 57 danske medier. I meddelelsen kalder firmaets direktør blandt andet CRN for it-branchens svar på Se & Hør.

Computer Reseller News (CRN) har en skjult agenda mod Sharp og skriver »usandheder, opdigter egne fortolkninger og fordrejer fakta«. Sådan lyder nogle af beskyldningerne i pressemeddelelsen. Sharps direktør, Torben Lund Rasmussen, siger i dag til Journalisten.dk, at han har dokumentation for sine påstande, men nægter samtidig at fremlægge den.

CRNs chefredaktør, Allan Thestrup, tager afstand fra pressemeddelelsen, ikke mindst fordi den retter et personangreb mod en navngiven journalist. Chefredaktøren er vant til, at annoncørerne ofte reagerer voldsomt på kritiske artikler, men undrer sig over, at Sharp har sendt en pressemeddelelse ud, uden først at forsøge at tage kontakt til CRN.

– Hvorfor har du valgt at sende en pressemeddelelse ud om det her i stedet for at kontakte CRNs chefredaktør?

»Det ville blive en kedelig kamp at tage, ham gider jeg ikke bruge tid på,« siger Torben Lund Rasmussen til Journalisten.dk.

– Kan du nævne konkrete eksempler på, at CRN gør sig skyldig i de ting, du beskylder dem for?

»Der ligger flere artikler bag, hvor de også har fordrejet fakta, men det er særligt de sidste to om Sharp, der har gjort mig sur. Da de skrev om Sharps vækst, ændrede de for eksempel ordlyden i vores pressemeddelelse. Jeg er bekendt med, at medier ikke nødvendigvis trykker hele pressemeddelelser i deres ordlyd, men her begrundede vi vores gode vækst med én ting, og så skriver CRN, at det er fordi, vi har stjålet kunder fra vores serviceleverandører. I fem til seks andre tilfælde kan jeg bevise, at der ligger direkte forkerte eller ikke eksisterende oplysninger bag deres artikler.«

– Er det muligt at få de beviser, du taler om, at se?

»Nej, det tror jeg ikke, jeg vil bruge tid på på nuværende tidspunkt.«

– Du beskylder også CRN for at have en skjult agenda. Hvad mener du med det?

»Det kan jeg ikke svare dig på endnu. Man kunne mene, at bekendtskaber i branchen ikke vil have, at der står noget positivt om Sharp i CRNs artikler, men for nuværende står den beskyldning for egen regning.«

I pressemeddelelsen truer direktøren også med at lægge sag an mod CRN. Han vil dog endnu ikke udtale sig om, hvorvidt det bliver til noget.

CRNs chefredaktør, Allan Thestrup, siger, at pressemeddelelsen kom som et lyn fra en klar himmel, og han har svært ved at se meningen med den..

»Jeg kunne let komme med nogle hårde udtalelser, men jeg har svært ved at se, hvad jeg får ud af at hoppe på en mand, der ligger ned. Det er lidt for nemt at pege fingre ad ham. Samtidig skal der ikke herske tvivl om, at jeg tager afstand fra hans måde at reagere på og bakker op om mine journalister. Han kommer jo med påstande, han ikke kan dokumentere, og jeg synes, det er uhørt at gå personligt efter journalister på den måde,« siger Allan Thestrup til Journalisten.dk.

– Har du før oplevet, at der blev klaget over CRN via en pressemeddelelse?

»Ja, det har jeg faktisk. Det skete engang, hvor vi skrev om en anden annoncør, der havde et stort underskud. Jeg ved ikke, om inspirationen er hentet derfra, måske det er en ny taktik til at intimidere medierne.«

– Føler I jer presset af annoncørerne?

»Man skal se det i den kontekst, at vi er et brancheblad, der går tæt på relationerne mellem producenter og forhandlere. Mange af de kilder, vi taler med, er ikke vant til den slags og tror, de kan manipulere med os og bestemme, hvad vi skal skrive. Men det kan de ikke. Vi er jo et uafhængigt medie og sætter en stor ære i ikke at lade os pådutte noget af producenterne. Der har været mange tilfælde, hvor annoncørerne er blevet sure på os, nogle har boykottet os, men de fleste er vendt tilbage.«

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen