De personlige fotoreportager er ifølge Politikens foto-anmelder Lars Schwander de stærkeste bidrag i årets World Press Photo-udstilling, som åbnede i dag.
Fascinerende, overbevisende, sensitiv. Tillægsordene er i brug, når Politikens foto-anmelder Lars Schwander vurderer årets World Press Photo-udstilling i JP/Politikens Hus, som kan ses fra 31. august til 25. november. Han lader sig forføre af en vemodig reportage fra en forfalden cirkusskole i Polen og af Berlingske Tidendes Erik Refners fotoserie af udmattede maratonløbere.
»Det er disse personlige reportager, som både er de bedste og samtidig er blevet de mest dominerende indslag,« siger Lars Schwander om fotografierne af cirkusskolen.
Skræmmebilleder af spanske pædofili-ofre, som bliver understøttet af sorte statistikker over seksuelt misbrugte børn samt en serie af voldtagne flytninge i Colombia vækker også Lars Schwanders faglige begejstring.
»Det er her, at World Press Photo for alvor har sin berettigelse: at fortælle om verden og dens hændelser. Selv om den aldrig bliver en kunstudstilling, må man lade fotograferne, at de er dygtige og har en umådelig begejstring for at fortælle historier,« siger Lars Schwander.
Parallelt med World Press Photo-udstillingen viser Politikens fotografer også, hvordan de så 2008. De kalder udstillingen Øjenvidner.
Fotografier, taget af vinderne af World Press Photo, kan ses her.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.