Vil vil ha’ mere

Bog: Forfatter: Forlag:

Anmeldelse af Katarina Bjärvall: Vi vil ha' mere

Skru ned for forbruget. Sådan lyder budskabet i den svenske journalist Katarina Bjärvalls tankevækkende bog, der med garanti kan få selv den mest forbenede forbruger til at tvivle på værdien af materielle goder. Så hvis du har en svaghed for brætspil og fugtige danske sommerhuse og endnu har din første shoppetur til New York iført blebørn og gameboys til gode, er der moralsk opbakning og stærke argumenter at hente her.

I en række interviews med svenske familier sætter Bjärvall fokus på den vestlige verdens – og ikke mindst børnefamiliernes – massive forbrug. Børn er blevet bevidste forbrugere, og reklamebranchen går direkte efter dem. Hvor misundelsen tidligere blot rakte over ligusterhækken til naboens ældre datter, kan børn i dag takket være reklamefinansierede tv-kanaler og alverdens medier spejle deres helt almindelige liv i Paris Hiltons og Victoria Beckhams. Og skal man som forældre blot forsøge at matche det, skal der bruges ufattelige mængder tid på at tjene penge. Taberen i spillet bliver familien, børnene – og de nære relationer. For de tager tid at vedligeholde – og det har vi ikke.

Hvad skal vi bruge vores velstand til? Mere tid? Flere ting? »Vi vil ha' mere« er kulturkritik til eftertanke – og det er befriende at være i selskab med en, der som Bjärvall tør diskutere noget så oldschool som værdier og livskvalitet.

»Vi vil ha' mere«, Katarina Bjärvall, oversat af Joachim Wrang, Klim, 239 sider, 249 kroner.

0 Kommentarer