Vidnesbyrd om vores overgangstid

Bog: Forfatter: Forlag:

Bog: Breaking News. The remaking of journalism and why it matters now 

Forfatter: Alan Rusbridger

Forlag: Canongate Books Ltd (480 sider, 250 kroner)

Anmelder: Brigitte Alfter, journalist og direktør i Arena for Journalism in Europe

Engang tegnede Alan Rusbridger to kurver på et stykke papir. En nedadgående på vej til nul: Den stod for papiravisen The Guardian. Og en opadgående på vej fra nul: Den stod for den digitale Guardian. Et sted krydsede de hinanden, men ellers var der usikkerhed om næsten alt. Dengang var der såmænd også usikkerhed om, hvornår de to linjer ville krydse hinanden. ’Breaking News’ er en autobiografisk beretning af Alan Rusbridger, fra 1995 til 2015 chefredaktør på en af Storbritanniens og i dag en af den engelske verdens vigtigste aviser. Han beskriver de to årtier, hvor digitaliseringen radikalt ændrede mediernes vilkår, struktur og selvforståelse.

Fra sine tidlige år som ung journalist på en lokalavis husker Rusbridger papirtidsalderens uoverstigelige grundvilkår: ”We owned the printing press; they didn’t.” Mediernes monopol på trykpressen gav en vis magtbalance over for det lokale politi og andre magthavere og en stærk identitet. Denne selvforståelse smuldrede i Rusbridgers år som chefredaktør.

Bogen byder på formidabelt underholdende beskrivelser, selvfølgelig ’tongue in cheek’ i britisk lavmælt stil, bevares, men sigende beskrivelser af sammenstødet mellem journalisterne i den trykte avis og Rusbridgers programmører og fremtidshviskere, hans ’webwatchers’. Alt gennemsyres af papiravisens nedgangsstemning og så den pinefulde usikkerhed om, hvilken retning avisen skulle vælge. Fortvivlende, nærmest absurd i sin samtidighed er den store indsats for at få avisen fra broadsheet til berlinerformat med ny typografi, ny trykpresse i de samme år, som Facebook, Twitter, Skype, LinkedIn og Youtube gik online.

Mest fascinerende set med nutidens øjne er måske, hvor tidligt Rusbridger gav plads til digitale visioner, og hvor klarsynet han var i valg af medarbejdere på området. Allerede i 1990’erne var interaktion med læserne et mål og data erkendt som værdi. Det var ikke Guardians interaktion med læserne, der løb med Facebooks succes. Men erkendelsen af, at både god journalistik og omsætning skulle findes i interaktionen med læserne, var der.

’Breaking News’ er en personlig beretning om to af de vigtigste årtier på vej fra papiraviser til digitale medier. Med en slags happy ending: Guardian er på rette vej, da Rusbridger går af, og avisen har bevaret sin sjæl.

Rusbridger anslår en forsigtig optimistisk tone til sidst. Men det kan være, skriver han, at journalistikken bliver ændret af det. En mindre påståelig og selvsikker journalistik ser han komme ud af de store forandringer, med mere lydhørhed, mere samarbejde, mere inddragelse. Hvad mon der så sker med de overselvsikre herskaber, som Rusbridger mødte i de mange vilde stridigheder blandt London-avisernes ejere, redaktører og advokater?

 

0 Kommentarer