Søndagsavisen har taget et klogt skridt på nettet. Hvor vejen fører hen, er straks mere usikkert.
ANMELDELSE. Video killed the radio star, og internettet er i fuld gang med at gøre det samme ved printannoncering.
At bringe Søndagsavisen ud til de danske husstande er således ikke længere noget, man får store overarme af – og de hyppige udskiftninger i avisens ledelse vidner om de vanskeligheder, ejerne har med at revitalisere deres engang så givtige forretningsmodel.
Søndagsavisen.dk er i sig selv et paradoks. Hvad skal en publikation, hvis hele eksistensgrundlag hedder papir, på nettet? Markedet for job- og boligannoncer har andre for længst overtaget. I disse år forsøger virksomheden sig på flere fronter, blandt andet med forskellige partnerskaber, og den seneste relancering af sitet ligner umiddelbart et klogt skridt. I sin ny form formår Søndagsavisen.dk med et minimum af redaktionelle kalorier at fremstå som et indbydende og indholdsrigt nyheds- og servicesite. At det enkle visuelle udtryk synes fint egnet til avisens brede målgruppe, er kun et yderligere plus.
Den billedbårne forside er inspireret af Newser.com, der under parolen "Read less, know more" har lanceret, hvad de selv kalder "hurtigere, smartere nyheder". De mange fotos er en nem måde at fylde skærmen på; men formen kræver kyndig billedredigering, hvis man skal undgå at signalere discountmedie. Efter en usikker start er Søndagsavisen blevet bedre til at vælge enkle billeder, der tåler det lille format uden at reduceres til rene piktogrammer.
Med enkle virkemidler – heriblandt "ægte" piktogrammer, der i parentes bemærket er klare og velfungerende – markeres de funktioner, der er Søndagsavisen.dks vigtigste aktiver. Dels annonce-automaten, der gør det enkelt at indrykke annoncer i papiravisen – dels de øjensynlig populære chat- og datingfora. Når der en tilfældig lørdag er 821 morgenfriske på sex- og scorechatten, kan det ikke stå helt sløjt til.
Meget på Søndagsavisen.dk virker ufærdigt. Sitets indhold er kategoriseret under for eksempel "Arbejdsliv", "Test & Indkøb", "Kendte", men en oversigt over kategorierne finder man kun nederst på siden. Login-funktionen på sitets forside fører overraskende nok ikke til et Søndagsavisen-community; uden nogen forklaring ledes brugeren i stedet til Forum.dk, som forudsættes bekendt. Det forvirrer ligeledes, at jeg skal bruge to forskellige brugernavne og passwords, afhængigt af om jeg vil date eller annoncere. Og "Ferieliv" ligner et forsøg på at etablere et selvstændigt univers, men den visuelle identitet på nettet er anderledes end i papiravisen.
Søndagsavisens indbyggede paradoksproblem løses næppe heller af dette redesign. Men selv om patienten langtfra er helbredt, må operationen betegnes som vellykket.
www.sondagsavisen.dk er besøgt i perioden 1.2.-12.3.2011
Ole Munk er designkonsulent og grafisk formgiver, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Ekstern lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han anmelder websites i Journalisten med fokus på arkitektur, design og funktionalitet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.