search

Valg i sigte

Bog: Forfatter: Forlag:

Vil du imponeres eller informeres? 
ANMELDELSE. Når det gælder politiske hjemmesider, vil de fleste borgere formentlig foretrække det sidste. Men det er det første, partierne bruger deres kræfter på.
Som jeg ser det, må to aspekter spille ind, når et parti-site skal udformes. Dels det psykologiske: Hvad udstråler og signalerer vi? Dels det praktiske aspekt, som handler om at hjælpe de besøgende med at bruge sitet og finde det, de søger.

Måske ganske tidstypisk bliver det første hensyn generelt vægtet højest. Overflade frem for substans. Adskillige af vore politiske partier synes at opfatte deres eget website som en slags udvidet tv-reklame, der først og fremmest skal bearbejde følelsesregistret hos de danskere, som måtte lægge vejen forbi. Utrolig megen forsideplads bruges på store portrætfotos, slogans og videoklip. Hvorimod man må lede længe efter svar på konkrete politiske spørgsmål – måske det, der i første omgang motiverede én til at tjekke ind på adressen? Ikke sjældent leder man tilmed forgæves.

Det står værst til på Rød Stue. Thorning, Villy og Vestager eksponeres i en grad, så det dels kommer til at se ud, som om de tre partier ikke har andre medlemmer, dels komplet udraderer oplevelsen af, at her skulle være noget at hente for personer, der ikke i forvejen har meldt sig i heppekoret.

Det mest ekstreme eksempel er liste B, hvis webkoncept må være undfanget på bagsædet af en Hummer i de radicoole dage, før krisen ramte os. At et parti, der ellers markedsfører sig som selve essensen af ansvarlighed og sund fornuft, serverer så mange tomme kalorier – reklamefraser pakket ind i lækker grafik, "kreative" farvesammensætninger og sort-hvid videoæstetik – virker nærmest skizofrent. OK, fjerde gang jeg genbesøgte sitet, spottede jeg et lille og forsagt link til det, der skulle vise sig at være De Radikales "rigtige" hjemmeside. Her kan man faktisk finde det, man søger. Men hvad nytter det, hvis ingen når derhen?

Også SF og Socialdemokraterne rutter med pladsen – og brugernes tid. SF redder dog en del hjem på navigationen samt en velfungerende søgemaskine … mens S-sitet kort og godt må karakteriseres som noget rod, hvor kun punktet "Find din lokale kandidat" fungerer over middel.

Venstre.dk er bygget op som et nyhedssite i stil med avisernes og tv-kanalernes hjemmesider. Det ser tjekket ud, og man aner spindoktor-logikken bag: Øv, vi kan ikke tvinge medierne til at skrive præcis det, vi ønsker. Nå, så laver vi da bare vores egen virkelighed. Det aggressive nyhedsfokus går imidlertid ud over seriøsiteten: Hvordan finder jeg ud af, hvad partiet mener om emner, som Venstre ikke selv har defineret som nyheder? Det lader sig gøre, men vejen til svarene er snørklet.

Bedømt på deres net-look synes Enhedslisten og Dansk Folkeparti at være de to partier, der har bedst føling med deres vælgere. Æstetisk rammer de plet på hver sin – meget forskellige – måde, og begge sites signalerer seriøsitet og saglighed. Naturligvis skal DF-førertrojkaens kontrafejer på forsiden, men de får i det mindste ikke lov til at stjæle billedet fra storken og rundkirkerne.

Afslutningsvis kan man fundere over, i hvor høj grad vore politikere anno 2011 anskuer problemet kommunikation fra afsenderens side frem for modtagerens. Sidstnævnte er tilsyneladende kun rigtig interessant, når det handler om at støtte sagen eller yde frivilligt arbejde. Ellers hedder det "se mig, hør mig, beundr mig, og belemr mig endelig ikke med dine egne problemer. Jeg skal nok fortælle dig, hvad der er vigtigt".
Det er muligvis sandt, at politikere siger det, de tror, folk vil høre; men de er tilsyneladende ikke særlig interesserede i at vide, hvad det er.

Dialog? Det har vi Facebook til. Og ja, nogle af partierne og politikerne er da også dygtige til at bruge FB (andre er bestemt ikke). Men trafikken på de sociale medier er jo i vid udstrækning styret af tilfældigheder og idiosynkrasier … og burde vel ikke være det, der afgør, hvor krydset i sidste ende skal sættes?

Ole Munk er designkonsulent og grafisk formgiver, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Ekstern lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han anmelder websites i Journalisten med fokus på arkitektur, design og funktionalitet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen