search

Tunnelsyn og tramp på effektpedalen

Bog: Forfatter: Forlag:

Efter at Ekstrabladet.dk blev redesignet 5. marts i år, gider min 18-årige datter ikke længere surfe rundt på sitet i nær samme omfang, som hun plejede. Øksemordene er blevet alt for svære at finde, siger hun.

Parallelt med mine overvejelser om, hvorvidt denne indsigt skal gøre mig glad eller bedrøvet, har jeg prøvet at undersøge, hvad det er for konkrete ændringer, der efter Sofies vurdering har nedsat brugervenligheden. I øvrigt stik imod Ekstrabladet.dks mål med omlægningen, som ifølge ledende redaktør Geir Terje Ruud blandt andet var at "give læserne flere muligheder end tidligere og gøre det lettere for dem at danne sig et hurtigt overblik".

Samtidig tilstræber Ekstrabladet.dk imidlertid et mere "tabloidt" udtryk, og her tror jeg, at vi er tæt på en hovedmodsætning i den nye form. Både udbud, spændvidde og til dels kvalitet er virkelig respektindgydende på Ekstrabladet.dk. Der oprustes løbende på mange fronter, og for eksempel har web-tv-delen nået et absolut professionelt niveau.

Når man har så meget at byde på, tror jeg, at designets opgave først og fremmest bør være at skabe orden i og overblik over mangfoldigheden – snarere end at trampe yderligere på effektpedalen for at skyde historierne "ud over rampen". Desværre er det det sidste, man har valgt at gøre.

Med redesignet gik Ekstrabladet.dk fra en symmetrisk opbygning – den centrale nyhedsflade blev flankeret af to lodrette søjler, hvoraf den venstre var forbeholdt navigation – til en vandret og asymmetrisk struktur, hvor al navigation sker fra topbåndet. Dette skaber, i kombination med den uensartede udformning af diverse link-elementer, en diffus afgrænsning imod sitets ofte ret aggressive annoncer – og det rodede indtryk forstærkes af de "tabloide" rubrikker, som desuden skæmmes af typografiske begynderfejl.

Den populære boks med "Mest læste" er udvidet, så den nu indeholder hele fem lister, endda med undermenuer; men vælger jeg en af historierne, havner jeg på en underside, hvor boksens plads overtages af en anden, mere emnespecifik liste. Man skal således ikke bevæge sig ret langt ind på sitet, før man får "tunnelsyn", og den klaustrofobiske oplevelse forstærkes af, at alting – billeder, rubrikker, brødtekst med videre – virker unødigt stort.

Som et kuriosum kan nævnes, at Ekstrabladet.dk indtil videre har valgt at fastholde sit gamle design et enkelt sted på sitet. Måske er det frygten for de allermest konservative læseres reaktion, der her har bremset udviklingen? Rigtigt gættet: Vi taler naturligvis om Side 9-pigen.

 

Ekstrabladet.dk er besøgt i perioden 17.2.-30.4.2009 med Firefox/Mac OSX samt Internet Explorer/Windows Vista.

Ole Munk er designkonsulent, grafisk formgiver og illustrator, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Han anmelder websites i Journalisten med fokus på arkitektur, design og funktionalitet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen