Teknologien styrer medieudviklingen

Bog: Forfatter: Forlag:

Da Ørsted i 1820 opdagede sammenhængen mellem elektricitet og magnetisme, blev det begyndelsen til en revolution af kommunikationen i samfundet. Nu skulle meddelelser ikke nødvendigvis transporteres via hesteryg eller skib; man kunne sende sit budskab gennem ledninger!

At udviklingen af kommunikation er tæt forbundet med den teknologiske udvikling, er en af de interessante pointer i Peter Bros nye bog. Men den sammenhæng var svær at forstå på Ørsteds tid. Hvor svær illustrerer Bro med et par muntre misforståelser. For eksempel var en kunde bange for, at telegrammet blev ødelagt, når det skulle igennem telegrampælenes samlemuffer…

For massemedierne fik telegrafien en tankevækkende stor betydning. For ud over at nyhederne nu nåede frem, mens de endnu var nye, medførte telegrafen et gennembrud for en helt ny fortælleform: nyhedstrekanten. De vigtigste oplysninger skulle komme først, for telegraflinjen kunne jo blive afbrudt når som helst.

Samtidig var telegrafien var med til at udvikle objektivitetsbegrebet – en telegrafist skulle være neutral.
Der er dejligt velskrevne afsnit i bogen, blandt andet i fortællingen om Ørsteds opdagelse, som Tietgen og H.C. Andersen på hver sin måde var med til at udbrede. Men bogen har også afsnit med tungt, abstrakt sprog, som når Bro for eksempel skriver: "Derved translateres problemet fra en individuel til en kollektiv sammenhæng, og der oparbejdes samtidigt et større aktiveringspres på de aktører, som afslutningsvis bliver omtalt eller italesat som ansvarlige for problemernes løsning." Vist er det formidling af forskning, men det kan undre, at en bog om netop kommunikation forsømmer at kommunikere enkelt.

Men det rykker ikke ved oplevelsen af en rasende relevant problemstilling. De fleste af os kommunikerer i dag fra morgen til aften uden at skænke de teknologier og koder, der gør det muligt, en tanke. Så Peter Bros bog er på den måde en velkommen øjenåbner.

Anna Foss er journalist og studielektor på RUC.

"Menneskelig kommunikation"
Peter Bro
Syddansk Universitetsforlag
158 sider, 200 kroner

0 Kommentarer