Bog: Tillid hænger ikke på træerne
Forfatter: Trine Nebel
Omslag og illustrationer: Boris Boll-Johansen
Forlag: Ajour (152 sider, 220 kroner)
Anmelder: Ulla Bechsgaard, journalist, ledelsesskribent og -konsulent
En artikel i DSB’s magasin Ud & Se har inspireret retoriker, kommunikationsrådgiver og adjunkt på DMJX Trine Nebel til at opfinde en ny betegnelse for kommunikationsdisciplinen ’issue management’ – den kommunikationsopgave, som handler om, hvordan en virksomhed bedst styrer sit omdømme og undgår en shitstorm i medierne.
Ud & Se beskrev, hvordan skovflåten kan vokse op til 100 gange sin egen størrelse ved at suge blod fra det sted, hvor den har sat sig. På samme måde kan dårlig omtale vokse, hvis der ikke gribes ind i tide – derfor skovflåtmodellen!
Skovflåtmodellen repræsenterer ikke noget egentligt nyt, men den leverer et billedsprog for dét, mange kommunikationskonsulenter allerede arbejder med.
Metoden til at fjerne natur-flåter og omtale-flåter er selvfølgelig ikke identiske, men en pincet er et nyttigt redskab i begge verdener, hævder Trine Nebel.
En pincet udmærker sig ved at have to lige lange ben med modsatrettede krumninger, der passer nøjagtigt sammen i biddet. I kommunikationsverdenen repræsenterer den ene tang intern kommunikation og den anden ekstern kommunikation.
Faserne i fjernelse af omtale-flåter er:
1. Lyt aktivt online og offline. Internt og eksternt. På personer og handlinger.
2. Opbyg tillid i kontakten med andre ved at give frem for at tage og ved altid at være troværdig.
3. Styr ved at erkende det skete og anerkende omverdenens forståelse af situationen.
4. Forklar, hvordan biddet fra omtale-flåten kunne ske, og hvorfor den ikke blev håndteret i tide. Undskyld og vær ikke selvpromoverende.
5. Skab nye passionsfortællinger, men først når omtaleflåten er håndteret, ellers er det omsonst.
Trine Nebel har skrevet en fin bog med 10 cases, som på en kort og kontant måde bliver sat i relation til skovflåtmodellen. Navnestriden mellem Jensens Bøfhus og Jensens Fiskerestaurant er et eksempel på et flåt-angreb, der ikke blev håndteret i tide. Det samme er tilfældet med Lars Løkke Rasmussen og fråseriet. Københavns Zoologisk Haves aflivning af giraffen Marius er et eksempel på det modsatte.
Den negative omtale skal ryddes af vejen, før der er plads til nye passionsfortællinger. ”Lars Løkke ved, at han har været én eller ganske få omtale-flåter fra at miste sin politiske opbakning, såvel internt i partiet Venstre som eksternt fra vælgerne. Og det er prisen for at have haft så mange omtale-flåter på sig og siddet mange af dem overhørig. Omdømmet og tilliden vil for altid være udfordret,” skriver hun.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.