search

Stram op, folkens!

Bog: Forfatter: Forlag:

Bogen er – heldigvis – ikke en facitliste for, hvordan vi skal lave journalistik. Men den giver standen et veltiltrængt spark i skridtet: Tag ansvar – eller gå til grunde.

ANMELDELSE. Vi journalister er nogle mavesure skiderikker, der ødelægger Danmark med vores negative nyheder og manglende lyst/evne til at komme med løsninger på problemerne. Nå ja, vi er også skyld i, at folk ikke har lyst til at gå ind i politik, hvorfor politikerne – til tider – er ukvalificerede!
Sådan kan du vælge at læse antologien En konstruktiv nyhed – en bog, hvor DR's nyhedsdirektør, Ulrik Haagerup, sammen med blandt andre Bertel Haarder, DR's bestyrelsesformand, Michael Christiansen, og kommunikatøren Sune Bang hudfletter os, den danske presse. Med det udgangspunkt er En konstruktiv nyhed en rød klud.
Men.
Du kan også læse de 236 sider – hvilket jeg håber, du gør – som et positivt indspark til, hvordan vi kan gøre Danmark til et bedre sted (ja, jeg ved, at det lyder som noget hippiefis, men læs nu videre alligevel).
Bertel Haarder skriver blandt andet i bogen, at "Dansk presse har sænket en dyne af stupiditet ned over menneskeheden". Problemet er, at Haarder har ret. Et eksempel: Torsdag den 18. oktober breaker Ekstra Bladet den – set med journalistbriller – fremragende nyhed om, at det danske forsvar har kendt til fangemishandlinger i Irak.
Hvilken historie var den dag mest læst på eb.dk? Det var historien om fodboldspilleren Patrick Mtiliga, der var blevet smidt af det danske landshold. Irak-historien var den 14. mest læste. Og – da jeg tjekkede – blev fodboldhistorien promoveret kraftigst på netavisens forside. Ak ja.
Bogen giver læseren masser af sandheder, som vi journalister vel egentlig helst vil være foruden.
Kommunikatøren Sune Bang sætter det hele på spidsen: "Medierne lever ikke af at sælge et produkt, men af at udgive et produkt, som bærer annoncer." Bang argumenterer for, at det påvirker journalistikken i negativ retning: "Vinkler skæres til. Programmer og avistillæg opfindes. Hastigheden skrues op." Problemet er, at Bang har ret!
Med journalistikkens problemer i baghovedet argumenterer bogen godt for, hvorfor det er en god ide at skifte nyhedsspor. Mediebrugerne er trætte af vores negative verdenssyn. Positive historier er en mangelvare, hvilket sender ung som lidt ældre i armene på harmløst, underholdende og generelt positivt reality-tv. Væk fra nyhederne, der skal uddanne befolkningen til at blive gode borgere i samfundet.
Ulrik Haagerup argumenterer fornuftigt for, at vi skal droppe vanerne. I bogens sidste kapitel lyder det blandt andet, at vi ikke skal være negative, men kritiske. Ikke angribende, men inspirerende. Ikke være tabloid, men begavet … hvis det er et problem at være tabloid, skal Haagerup vist have en snak med sine redaktører på DR.
Bogen er – heldigvis – ikke en facitliste for, hvordan vi skal lave journalistik. Men den giver standen et veltiltrængt spark i skridtet: Tag ansvar – eller gå til grunde.
Anbefalet!

En konstruktiv nyhed. Et opgør med pressens negative verdenssyn
Redigeret af Ulrik Haagerup
Forlaget Ajour
236 sider, 268 kroner

Søren Frandsen er freelancejournalist

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen