search

Storytelling for journalister

Bog: Forfatter: Forlag:

 

Godnethistorier. Sådan bruger du storytelling på nettet.

Af Grandjean Kommunikation.

Forlaget Frydenlund. 112 sider. Pris 198 kroner.

 

Storytelling – branding i praksis.

Af Klaus Fog, Christian Budtz, Baris Yakaboylu.

Forlaget Samfundslitteratur. 232 sider. Pris 348 kroner.

 

Det er jo en gammel sandhed, at mens ingen fatter grafer, kurver, regnskaber – endsige hører efter, når tallene bliver remset op – spidser vi helt naturligt ører, når vi hører ordene: Nu skal jeg fortælle en hi-storie.

Og sådan et par historier kan man læse i to nye bøger, der på hver sin måde handler om det ord, som for tiden åbner døre (og som nogle mener vil holde dørene åbne i meget lang tid fremover): Storytelling. Den ene bog handler om storytelling på internettet, den anden handler om storytelling i praksis.

"Godnethistorier" tager fat der, hvor journalistikken ikke er med længere. I den trykte presse er billedet alfa og ome-ga, hvorimod teksten skal gøre sig meget til for overhovedet at blive læst. Det modsatte gælder på nettet. Her koster det tid at downloade billeder (fordi hovedparten af dem, der er på nettet, stadig kører med gammeldags modems), og billedernes evne til at informere om et emne er meget dårlig. På nettet vil vi gerne have lange tekster, men de skal være overskueligt ordnet, og der skal være klare links frem og tilbage i hjemmesiden. Altså mere brugervenlighed end smart design, lyder bogens morale.

Hvordan gør man så sin hjemmeside særlig attraktiv, spørger bogen, og svarer: Det gør man ved at finde den overordnede historie – kernehistorien, superfortællingen – og gøre hjemmesiden personlig ved at fortælle mange små hi-storier med rod i kernefortællingen, som skal formidle virksomhedens værdier og kultur. Superfortællingen er træets og organisationens stamme – alle de små blade er dele i samme historie. Når historier er gode nok, bliver de fortalt videre. De dårlige historier dør af sig selv.
Bogen er en let læst håndværksbog for praktikeren. Eksempler fra nettet viser klart og tydeligt, hvad det handler om. For eksempel http://www.peterbeierchokolade.dk. En chokoladenørd fra København, der bløder i hjertet for at lave chokolade. Se selv.

En anden praktisk håndbog for storytelleren i svøb handler om, hvordan historiefortælling ligesom sex er kommet for at blive. Faktisk har det at fortælle en lige så lang historie som mennesket og dets seksualliv. Vi har sex for at overleve, og vi fortæller historier for at forstå, hvorfor vi lever.

"Storytelling – branding i praksis" handler om, at story-telling både kan skabe det, der for tiden kaldes for "corporate brand" og "product brand". Det betyder på dansk, at en historie både indeholder virksomhedens stamme, altså kernehistorien, og virksomhedens blade, som er de mange produkter, medarbejdere, begivenheder, images etc., som virksomheden har indadtil og udadtil.

Bogens konklusion er, at en kernefortælling ikke varer evigt. Den skal hele tiden finjusteres, så den er troværdig for omverdenen. Det sker ved at bruge redskaber fra journalistens værkstøjskasse: Aktantmodellen, berettermodellen, mediernes nyhedskriterier, cases og andre fortælletekniske greb, når virksomhedens fortælling skal friskes op.

"Hvis din virksomhed var et eventyr, hvordan ville det så lyde?" spørger bogen.

Hvis journalisten blev story-teller, hvordan ville historien så se ud?

* Jane Flarup er cand.mag, journalist, storyteller

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen