search

Stjerner til kommunikationen.dk

Bog: Forfatter: Forlag:

Indbydende. Interessevækkende. Overskueligt. Så kort kan det siges, når førstehåndsindtrykket af kommunikationen.dk skal gøres op.

ANMELDELSE. Vi kan også sige fire og en halv stjerne ud af fem mulige, for det er noget af det bedste, der er set på nettet målrettet ansatte i kommunikationsbranchen.

Den halve stjerne vender vi tilbage til senere.

Journalistforbundet har valgt en klog strategi med at nedlægge K Magasinet og lave en hjemmeside i stedet. Magasinet var lækkert, synligt og dyrt. Kommunikationen.dk er mere brugsorienteret, spiller på flere strenge og er billigere.

Som site er kommunikationen.dk først og fremmest prisværdigt enkelt og let at orientere sig i. Design og layout er lækkert uden at være overdrevent smart. Funktionaliteten er i fokus. Man bevæger sig uden store problemer rundt og ud i hjørnerne uden at blive væk.

Det er nærliggende at sammenligne sitet med det eksisterende store kommunikationssite kommunikationsforum.dk. Hvor kommunikationsforum.dk råber højt og er rodet og anarkistisk, er kommunikationen.dk behageligt, overskueligt og ordentligt. Hvor kommunikationsforum.dk provokerer og har alenlange kommentarfelter, er kommunikationen.dk mere chikt og pænt. De udtrykker sig helt forskelligt. De kan derfor sagtens leve side om side. De kan forhåbentlig også udfordre hinanden og gøre hinanden bedre. Den største forskel er nok, at kommunikationen.dk tydeligt viser, at den er rundet af en fagforening, der har et politisk udgangspunkt og mål.

Legen med bogstaverne som gennemgående element fungerer godt. Bogstaver er jo kommunikationens byggeklodser, og her er de visuelt sjove, friske og festlige. De fungerer som en kommentar i sig selv og binder sitet sammen.

Det redaktionelle indhold er ambitiøst og gør brug af mange forskellige udtryksmidler: Interviews, blogs, fagligt stof, gode råd på stribe, videoer, korte nyheder med videre, og redaktionen er ikke bange for at slå store brød op. Jeg tæller mig frem til 10 artikler om pressekontakt og pressevagter, når man tæller relateret indhold og relaterede nyheder med. Det er flot kommet omkring, og der er noget for enhver smag.

Historien om det nye kommunikationslogo er mums for logonørder, og det bliver ikke mindre spændende af, at vi kommer med helt ind i selve tilblivelsesprocessen. Vi får også logohistorien fra Nordjylland, og som en særlig lækkerbisken får vi fortællingen om tilblivelsen af OL-logoet for 2016 i Rio. Uhm!

Der er en del genbrug af artikler fra det hedengangne K Magasin. Det er fint, men det har selvfølgelig også sin begrænsning. Sådan bliver din pressemeddelelse ignoreret er underholdende genbrug. Jeg havde ikke fået den læst i første omgang, og den har da lidt bid.

Louise Oksholts artikel om madvideoer er ikke genbrug og er i virkeligheden meget smal. Alligevel læste jeg den næsten til ende og fik set de fleste af videoerne, og brownies-damen er god!

Fint med perspektiv-artikler. Det er altid interessant at få sat lys på faget udefra. Rasmus Jønsson har en god vinkel med regeringens cand.scient.pol.-kommunikation. Jeg kunne blot godt have tænkt mig, at han var blevet endnu mere konkret, at vi havde fået eksemplerne helt ned på det sproglige niveau. Målgruppen er jo kommunikationsfolk. Gerne flere af den type historier.

Alt i alt er kommunikationen.dk et spændende bekendtskab, som jeg glæder mig til at følge.

Og så lige tilbage til spørgsmålet om den halve stjerne.

Den halve er udtryk for en usikkerhed om, hvorvidt redaktionen kan holde dampen oppe og blive ved med at levere ny og vedkommende journalistik til kommunikationsfolket. Det er ikke svært at lægge flot ud. Jeg håber, det lykkes at forblive flydende.

Yvonne Schantz er PA for overborgmester Frank Jensen, Københavns Kommune

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen