search

Sportschefen der forsvandt

Bog: Forfatter: Forlag:

Som besøgende eller bruger på www.tv2.dk har man fornemmelsen af mere at befinde sig i en marketingverden end i et elektronisk nyheds- og informationsmedie.

Morten Stig Christensen blev i de forløbne uger den usynlige, den forsvundne og den efterlyste sportschef på TV 2.
Forsvindingsnummeret foregik i sportens elektroniske debatkonference på www.tv2.dk, tv-stationens nyåbnede websted. Hundredevis af debatindlæg fra sportsseere væltede ind, og i løbet af nul tid var der gang i debatten, der hurtigt samlede sig om et emne: Hvorfor vises der ikke mere ishockey på TV 2?
Men debatten om fravær af ishockey blev hurtigt til en debat om fravær af TV 2s sportschef, som opretholdt tavshed og åbenbart ikke fandt anledning til at kommentere, besvare eller på nogen måde gå i dialog med seerne via Internet.
Netop bedre og mere kontakt og dialog med seerne blev ellers ved åbningen midt i oktober fremhævet som et af de primære mål med TV 2s nye hjemmeside.
Det er ikke nemt at lave god web, og det må TV 2 også sande, selvom tilløbet har været langt, og man høfligt har ventet og ladet andre – læs: DR – tage øretæverne og høste dyrekøbte erfaringer med det nye medie.
TV 2 kommer på nettet godt tre år efter DR, og forskellen kan først og fremmest ses i det sammenhængende koncept. Hvor dr.dk er stort, uoverskueligt og noget uhomogent, præsenterer TV 2 et strømlinet websted, som sender et klart signal.
Spørgsmålet er, om man så kan lide det, man ser. For hvor DR mindre har sig selv og mere har programindholdet i fokus, så er det hos tv2.dk mediet selv, der er budskabet. Som besøgende eller bruger på webstedet har man fornemmelsen af mere at befinde sig i en marketingverden end i et elektronisk nyheds- og informationsmedie.
Det er ingen tilfældighed, eftersom det er marketingmanden Christian Peytz, der som chef for TV 2/Interaktiv (Internet og tekst-TV) står i spidsen for tv2.dk. På DR ligger Internet-aktiviteter i redaktionelt regi, og DR-Online (www.dr.dk) har en journalist som leder.
Overalt på TV 2s websider støder man ind i studieværternes kendte ansigter, men det er indtil videre – som i sagen med den forsvundne sportschef – mere facade end reel dialog, der tilstræbes. Seertal er alfa og omega blandt tv-programchefer, nu kan seerne også se dem, på TV 2s hjemmeside. Markeder – job, rejser, bil, båd – spiller en fremtrædende rolle hos TV 2, som nu også på nettet går på hugst i dagbladenes sidste guldmine. En elektronisk programoversigt mangler heller ikke, og den fungerer udmærket med en effektiv søgefunktion.
Bedst er TV 2 på nettet de steder, hvor der er reelle forsøg på at give tv-programmer en ny dimension. Der er tilløb til multimedier på TV 2 Nyhederne og det aktuelle program Dags Dato, hvor baggrundsmateriale (»Bag Nyheden«) tilføjer dybde. Men dette materiale skal gøres langt mere omfattende for at blive virkelig interessant.
Hvor langt man vil gå med Internetprojektet kan måske aflæses, når der om nogle uger tilføjes en elektronisk leksikon-del til Claus Hagen Petersens Danmarks-historiske tv-serie på TV 2.
Ellers er målsætningen at opbygge selvstændige websektioner til hvert enkelt program på TV 2. Foreløbig har programmerne Ally, Puls, Platmand og Den store klassefest fået hver sin afdeling med snik-snak.
Dialog og interaktivitet er centrale elementer i Internet-mediet, og de er pokkers svære at styre, bl.a. fordi de bryder med rutiner og begreber fra traditionelle mediers envejs-kommunikation, og fordi de kræver ekstra mandskabsressourcer.
Men dialog og interaktivitet skal tages alvorligt, fordi det, som TV 2-chef Jørgen Flindt Pedersen bemærker i en velkomst til hjemmesiden, kan bruges til at gøre tv ‘endnu mere vedkommende'.
»Vi vil udvikle det interaktive element, så seerne bedre kan komme i kontakt og dialog med TV 2 og med nogle af de personer, som står bag programmerne på TV 2,« skriver Jørgen Flindt Pedersen.
Gælder det også sportschefen? Eller som TV 2s egne seere skriver på nettet:
»Efterlysning!« »Hulu-bulu Morten Stig hvor er du henne?« »Morten Stiiiiiiig …er du hjeeeeeeeeeeeemme?«

Nils Ulrik Pedersen er journalist med speciale i Internet og nye medier. Blandt andet underviser i journalistik på Internet på DjE og har netop udgivet rapporten ‘Nye Webmedier og nye udfordringer for journalistikken og undervisningen' for Center for Journalistik og Efteruddannelse.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen