search

Sjusk og tomt vovemod

Bog: Forfatter: Forlag:

ANMELDELSE. Troels Mylenberg har begået en uambitiøs bog – sjusket tænkt og sjusket skrevet.

Det står skidt til i dansk presse, og det ser ud til at blive værre. Samtidigt er der meget at glæde sig over. Det er budskabet i den nye bog af Troels Mylenberg – journalist, redaktør, forstander og p.t. leder af journalistuddannelsen i Odense.
Bogen er fyldt med tomt vovemod ("jeg vil vove den påstand, at der ikke kan være to meninger om, hvorvidt drivhuseffekten påvirker miljøet"), generaliserende iagttagelser ("i det hele taget er fakta på vej ud af den offentlige debat") og journalistisk selvovervurdering ("jeg er af den klare opfattelse, at journalistik er helt og aldeles afgørende for, at vi kan kalde os et samfund")
Undervejs er der pseudoakademisk name dropping. På én side får Mylenberg nævnt Francis Fukuyama, Samuel Huntington og Ulrich Bech blot for at konkludere, at der er "trængsel på midtbanen i dansk politik". Ingen af de tre optræder på litteraturlisten.
Mavefornemmelser bliver nedfældet som fakta, som når Mylenberg skoser kulturjournalisterne for at være ukritiske. Han skriver, at Christian Have optræder som en af de "mest citerede kilder" på "alle de store avisers kultursider". En søgning på Infomedia viser, at Have i de seneste 12 måneder er blevet nævnt 102 gange. Til sammenligning bliver Brian Mikkelsen nævnt 4.488 gange.
Igen og igen undskylder Mylenberg sine genveje med formuleringer som "i ultraforsimplet form". Men hvorfor skrive, som om ydre omstændigheder fremtvinger den intellektuelle dovenskab? Det er en bog, ikke en klumme.
Mylenberg nævner kort sagt ikke en journalistisk dødssynd, som han ikke selv begår med bogen. Som han selv belærende skriver et sted: »Den var ikke gået på journalistuddannelsen.«

Nikolai Thyssen er redaktør for nye medier på Dagbladet Information.

Troels Mylenberg:
"Det store scoop"
Gyldendal
145 sider, 169 kroner
Udkommer 1. februar.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen