ANMELDELSE. Printmediet lider en krank skæbne. Det er devisen i en presset nyhedsbranche, hvor stadig flere læsere vender papiraviserne ryggen for at kigge ned i en skærm. Men ser vi på de faglige nichemagasiner, har papir en fremtid. I hvert fald hvis læserne får det som en del af et fagforeningsmedlemskab.
Det er i det farvand, at Dansk Psykolog Forening relancerer deres tidligere blad Psykolog Nyt og lader det genopstå som et journalistisk fagmagasin under det korte navn P.
Væk med det gamle medlemsblad med en psykolog på forsiden og med foreningsformandens hilsen på side 2. Nu er det psykologi med stort P: Det er fagets indhold, der er i højsædet, formanden er flyttet langt ind i magasinet, og der er skruet gevaldigt op for lækkerhed og substans – med magasinryg, mere forskningsformidling og et helt nyt stramt designkoncept af e-Types Daily.
P udkommer 12 gange om året. Den journalistiske ambition er at sætte psykologi og psykologifaglighed på den offentlige dagsorden. Det skal ske med emner, som når langt ud over de fagprofessionelles interesser – i første nummer handler det for eksempel om sorg, stofmisbrug, bevidsthed, stress og meditation.
At magasinet dog endnu mest er et foreningsblad og ikke noget, du tager fra hylden i kiosken, vidner den nye magasinforside om: Læseren bliver mødt af en illustration af en mands ryg og teksten ”Diagnose: Sorg”. Det er en smuk forside, men spørgsmålet er, om det blot er manden, der vender ryggen til læserne, eller om læserne også vil vende ryggen til en forside uden øjenkontakt eller anden direkte appel?
Magasinets første udgave udkommer i et oplag på 10.953, som er nogenlunde det samme som det hedengangne Psykolog Nyt. Til sammenligning udkommer Allers selvudviklingsmagasin Psykologi i et oplag på ca. 12.000 og med et læsertal på 119.000.
Fagmagasinet P går en bue uden om selvudvikling, damebladenes evindelige gode råd og holder sig fra de job- og karrierehistorier, som hersker i fagforeningsbladene. Stor ros for det.
Men selv om P tager sit fag seriøst, vil det klæde magasinet med flere visuelle indslag og flere fængende indgange til de til tider teksttunge artikler, så det stramme ’grid’ ikke bliver for symmetrisk og pænt – og for kedeligt at læse for øjet. I en rørende
featureartikel om stofmisbrug tager typografien overhånd på de første to sider, der leger med bogstaverne i rubrikken, og det giver mindre plads til Klaus Holstings sanselige billeder af et menneske.
P må fremover gerne skrue op for de menneskelige historier, også om de professionelle i psykologfaget.
Magasinets absolut bedste og mest skæve opslag er de første par sider, hvor vi ser fire portrætbilleder af terapeuter i deres samtalerum fra bogen ’50 shrinks’. Ja tak til flere historier om shrinks!
Magasin: Magasinet P
Udgiver: Dansk Psykolog Forening
Abonnement: 1.350 kr. for 12 årlige numre
Anmelder: Camilla Mehlsen, indehaver af Mehlsen Media med speciale i vidensbaserede medier
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.