Pressemeddelelsen er ikke død. Tværtimod modtager mange journalister og redaktører hundredvis af dem i indbakken hver dag, og de fleste bliver slettet lynhurtigt.
Men hvis en pressemeddelelse er godt nok lavet, har den en fin chance for at blive læst af en journalist og blive til journalistik. Det er budskabet i Søren Marquardt Frederiksens nye bog, "Få det fortalt".
Ifølge Frederiksen skal en pressemeddelelse være gennemarbejdet på alle niveauer – fra antallet af a'er og k'er i rubrikken til det tidspunkt på dagen, den bliver sendt på. Alle kunstens midler bliver minutiøst gennemgået.
Tonen i bogen er kærligt kynisk over for journaliststanden. Hvis ikke man vidste, at Søren Marquardt Frederiksen selv har en baggrund på den "rigtige side af skrivebordet", ville journalisten måske få kaffen galt i halsen, mens hun for sig selv mumlede noget om grov generalisering, når hun læste følgende råd til kommunikatøren: "Lav en undersøgelse, der viser/dokumenterer noget nyt – eller viser det samme igen. Medier elsker undersøgelser."
Men Søren Marquardt Frederiksen skriver det så rent og helt uden moralsk stillingtagen, at man end ikke skammer sig over, at han har ret.
Bogen behandler alle mulige slags kommunikationsudfordringer fra produktlancering til krisestyring og giver desuden en væsentlig indføring i journalistens tanke- og arbejdsgang og de oldgræske retoriske grundgreb. Frederiksen understøtter sine råd med et væld af eksempler på pressemeddelelser og citater fra de kommunikatører og redaktører, der har bidraget til bogen, og for det meste er de velplacerede og forfriskende.
Bogen er lidt plaget af gentagelser, både citatbokse, der genbruger pointer fra brødteksten, og gentagelser af tips og tricks i selve teksten. Hvis man bruger bogen som håndbog, vil dette dog næppe irritere.
"Få det fortalt" er en omfattende og grundig grundbog i pressemeddelelsens kunst, og især grønne kommunikatører uden journalistisk baggrund vil få stor glæde af den. Og jo flere kommunikationsafdelinger, der fremover har en nusset udgave af bogen stående i Montana-reolen, jo lækrere bliver det for skrivende og redigerende journalister at scrolle sig gennem de massive mængder pressemeddelelser, der hober sig op på mailserveren.
Vinh Prag er kommunikatør i Akademisk Arkitektforening.
"Få det fortalt"
Søren Marquardt Frederiksen
Gyldendal Business
184 sider, 250 kroner
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.