search

Rapport fra stressspiralen

Bog: Forfatter: Forlag:

Bekendelseslitteraturen er ikke død, men i dette tilfælde en morsomt fortalt bog om et alvorligt nok emne. Hanne Feldthus fortæller muntert om, hvordan hun tager turen op ad karrierestigen og langsomt, men sikkert suges længere og længere ind i arbejdets orkan, og hvordan hun hele tiden bliver bedre, skrappere, hurtigere til præstation – og til gengæld ikke opdager, at hun gradvis mister forbindelse til relationer som venner, familie og kæreste.
Det er succes på arbejdet, der betyder noget for den fremadstormende Feldthus. Det andet liv – uden for arbejdspladsen – må blive så godt, det nu kan. Indtil den dag hvor hun bukker under for presset og kan beskrive sig selv som en adrenalin-junkie. Hun kan ikke holde op med at græde, ikke huske, ikke klare helt basale ting. Hun har brændt sit lys i begge ender og er simpelthen brændt ud.
Hun er blevet et arbejdsdyr, der lever for suset fra pressede arbejdstider og opgaver. Hun siger ikke selv nej – og hendes chefer standser hende ikke – selvom hun burde standses, sendes hjem, på ferie, til afstressning.
Selvom forfatteren påtager sig et personligt ansvar for at bukke under og altså ikke peger fingre ad sine chefer, må man som læser alligevel undres over lederne i Wibroe, Duckert & partners. Dygtig fagligt, men ledere er først mennesker, så chefer, siger forfatteren. Men som læser undrer man sig over firmaet. Omkostningerne ved at miste en dygtig medarbejder er høje i menneskelig forstand og selvfølgelig kortsigtede i økonomisk forstand.
Det er et lederansvar at levere klare mål og succeskriterier. Bogen beskriver malende usikkerhed om succes og mobning af 'svage' og mindre succesfulde medarbejdere. I grunden jo provinsielt at ledelsesopgaven kun sjældent tages alvorligt på kommunikationsbureauer i Danmark. Det betyder, at det kun er særlig robuste medarbejdere, som trives i et miljø, hvor man hele tiden uformelt bliver rangordnet, og hvor der hele tiden er en flod af nye opgaver og nye potentielle muligheder for at deltage i en eller anden konkurrence og forsøge at vinde. Man er nødt til at hænge ud med bureauet, man er nødt til at ophæve en del af egne grænser, hvis man skal blive en del af bureauets organisme. Det får et strejf af Scientology.
Bogen peger på de omkostninger, den kreative klasse udsætter sig for, og selvom man ikke lige tænker sig selv ind i den gruppe, kan man roligt give sig til at læse bogen – den er god at blive klog af.

"En arbejdsnarkomans bekendelser"
Hanne Feldthus.
222 sider. 250 kroner.
Gyldendal Business.

MARGRETHE LYNGS MORTENSEN
Lyngskommunikation.dk

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen