search

Pressefri klimakommunikation?

Bog: Forfatter: Forlag:

Klimaspørgsmålet er verdens måske største kommunikationsopgave, siger en ny bog med titlen "Førstehjælp til klimakommunikation".
Forfatterne Sascha Amarasinha og Marie Kraul skriver let og kompetent for at give små og mellemstore virksomheder strategier og værktøj til at fortælle kunder og samarbejdspartnere om deres klimaindsats.
Det er absolut ikke sikkert, at virksomhederne behøver pressen til opgaven, fastslår de to kommunikationsrådgivere. Gode historier kan tit fortælles bedre internt i virksomheden.

Alligevel får læseren indblik i mediernes verden samt cases til inspiration og advarsel: Drop greenwashing. Produkt og dokumentation skal være i orden. Man skal ikke fremhæve en detalje, hvis helheden er noget skidt. Og – kan man læse – man skal ikke lade sig påvirke af dem, der tror, klimaspørgsmålet forsvinder.

Det gør forfatterne heller ikke, når de fra første færd hænger klimabudskabet op på nobelpristageren Al Gore, som er noget nær Bjørn Lomborgs yndlingsaversion, og som for læsere af Jyllands-Postens ledere er klimaprædikanten bag det globale massehysteri.
Pointen er, at virksomhederne skal lytte til Al Gore uanset hvad, som der står. Fordi mange mennesker nu engang har taget hans version af sandheden til sig, lyder argumentet.
Fint nok at give kunderne ret. Men spøjst at hænge ved Al Gores person, når det vælter ind med mere og mere alvorlige advarsler direkte fra tusinder af klimaforskerne.

Måske er det, fordi bogen ikke har plads. Så havde den også haft mere om, hvad det er for en klimaindsats, virksomhederne skal lave, for at have noget at kommunikere om. Over 60 procent af erhvervslederne siger ifølge bogen, at de har svært ved at se, hvad det skulle være.

Men det er jo kun en bog om kommunikation, ikke om de store muligheder, som erhvervslivet har ladet ligge i de glade år med Lomborg. Og kun på 95 sider om verdens største kommunikationsopgave.

Allan Høxbroe er freelance miljø-, klima- og videnskabsjournalist.

"Førstehjælp til klimakommunikation"
Sascha Amarasinha og Marie Kraul
Gyldendal Business
95 sider, 175 kroner

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen