search

Plejer på pension

Bog: Forfatter: Forlag:

ANMELDELSE. Geir Terje Ruud indleder sin bog om journalistiske entreprenører med en påstand, som nok kan få sin læser frem på kanten af stolen. Vi befinder os i en journalistisk guldalder. Punktum. Det er nemlig ikke, hvis man skal tro hans ord, journalistikken, der er i krise. Det er medieindustrien. Den bruger alle sine kræfter på at forsøge at forstå, hvordan fremtidens medieselskab skal finansieres, hvordan fremtidens mediebillede skal se ud, og hvordan man bedst muligt kan bekæmpe konkurrenterne. Og dermed misser den de mange muligheder, der også er i mediebranchen. Det er entreprenørernes store chance.

Der er altså grund til at være optimist på journalistikkens vegne. Men pessimist på mediehusenes. Og mens de føler-famler sig frem mod den nye digitale fremtid, dukker der nye aktører op, der både kan og vil rykke hurtigt og tænke alternativt, og som egentlig ’blot’ skal bruge to ting for at være in new bizz: Mod og penge. Og naturligvis en knaldhamrende god idé. 

De store mediehuse har sovet i den digitale time, mener Geir Terje Ruud. De står stadig og træder sig selv over egne såvel digitale som analoge tæer uden helt at kunne bestemme sig for, hvor der skal satses. Men det er så lykkeligt, at der ikke sker nogen omstilling uden krise, og derfor kan man her i en krisetid roligt være så artig at stige om bord på omstillingen og være med til at skabe nyt – og sende plejer endegyldigt på pension.

’Journalistiske entreprenører. Medienes krise – din mulighet’ er fyldt med cases om vellykkede starts-ups – om norske VG, danske Information og Altinget, amerikanske Huffington Post (og også mere mislykkede, som for eksempel danske Dagen og Nyhedsavisen) – samt en lang række amerikanske og asiatiske digitale tjenester, som de færreste danskere formodentlig har hørt om, men som ikke desto mindre er fascinerende at stifte bekendtskab med, fordi de har fundet deres niche og opnået succes.

Hvis man gerne vil skabe nye produkter med base i journalistikken, er der således al mulig grund til at læse Geir Terje Ruud. Han arbejder i dag som rådgiver for et medieselskab, men har tidligere været digital chefredaktør på Ekstra Bladet og med i VG Netts vilde vækstperiode og har nu også skrevet en bog, der er lige dele historisk rids og gode idéer til efterfølgelse. Den er ikke specielt velkomponeret og fægter sine steder lidt vel spredt, den er ikke sprogligt læselækker og er desuden layoutet som en træt gammel undervisningsbog fra halvfjerdserne, men essensen er og bliver dybt inspirerende for den, der gerne vil forstå mediernes krise, melde sig ud af dommedagskoret og se muligheder i stedet for mediekatastrofer og pludselig død. 

Journalistiske entreprenører. Medienes krise – din mulighet
Geir Terje Ruud
Cappelen Damm Akademisk
 255 sider, 440 kroner 

Lotte Kirkeby Hansen er freelancejournalist

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen