search

Mor som sofabord

Bog: Forfatter: Forlag:

 

Judy Olausen har skabt en rørende og morsom fotobog om 50ernes USA. Hendes egen mor har lagt krop til de iscenesatte billeder af livet som husmor – sådan som datteren ser det.

 

TABLEAU. Man tager sin 74-årige mor, anbringer hende på alle fire på væg til væg-tæppet foran den avocado-farvede 50er-sofa, lægger en nyreformet glasplade på hendes gamle ryg og laver et foto med titlen »Mor som sofabord«. Dette og mange lignende situationer er opskriften på noget så sjældent som en bestseller-fotobog.

»Mother« af amerikanske Judy Olausen har indtil videre solgt i 300.000 eksemplarer.
»Jeg ville fortælle historien om, hvordan det var at være kvinde i 50erne. En kvinde havde så godt som ingen karriere-muligheder, undtagen måske som sekretær eller sygeplejerske. Jeg ville have, at unge kvinder skulle se, hvor langt vi er kommet – og se, at vi ikke altid har haft de samme muligheder, som vi har nu«, fortæller Judy Olausen i forordet.

Det viste sig, at moderen, Vivian Olausen, var i besiddelse af et gummiansigt uden lige samt et skjult talent for skuespil. Talentet kommer frem i så forskellige tableauer som »Mor fejrer uafhængighedsdagen« (klædt ud som frihedsgudinden i gang med at bage æbletærter i køkkenet), »Søndag eftermiddags-overraskelse« (som geisha i soveværelset) og »Mor går til marked« (med et kæmpekors på skulderen og indkøbsvognen fuld af rengøringsmidler).

Billederne ligger tæt op af traditionen fra Cindy Sherman og andre feministiske fotografer fra 80-
erne og senere. De arbejdede med det iscenesatte fotografi med et personligt og ofte politisk budskab. Ofte var (og er) det fotograferne selv, der optrådte som modeller i forsøget på at udtrykke et personligt traume eller indignation over en bestemt rollefordeling.

Også Judy Olausen har en historie, hun vil fortælle: Om 50ernes husmødre med afbrudte uddannelser bag sig og afhængighed af deres mænd. Men det forsonende element af humor og den kærlige undertone gør denne bog langt spiselig for dem, der er en lille smule trætte af feministernes selvmedlidenhed.

Og så bliver historien jo ikke ringere af, at Judy Olausen med denne bog har gjort brug af sin mors aldrig svigtende tålmodighed og vilje til selvopofrelse for sin datters skyld.

 

* Blå bog: Judy Olausen
Master i fotografi fra University of Minnesota.
Har arbejdet som fotograf siden 1967, først ansat i 20 år på Star Tribune News-paper. Etablerede sig som freelance-portrætfotograf i 1989.
I 1989 placerede Hasselblad hende blandt verdens ti bedste fotografer, og derudover har hun vundet adskillige fotopriser.
Blandt kunderne er Exxon, Wells Fargo, Washington Post, American Express, Stern Magazine og 3M.
Judy Olausen udgav i 1999 bogen »Mother« på forlaget Penguin Books.
Både Judy Olausen og hendes mor bor stadig i Minnesota.

* Journalisten præsenterer over fire numre en række anderledes fotografer. Læs også de øvrige portrætter:

Thinh Le – Det afgørende øjeblik trukket ud (Journalisten nummer 18/2004).
Jim Vecchi – Kig på en pæl (Journalisten nummer 19/2004).
Duane Michals – En rejse tilbage i tiden (Journalisten nummer 20/2004).

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen