search

Mest nyt under overfladen

Bog: Forfatter: Forlag:

ANMELDELSE. I årevis har The New York Times været et journalistisk fyrtårn for verdens aviser, men med internettets globale udbredelse er ”den grå dame” blevet endnu mere end det. NYTimes.com læses nu 24/7 over hele kloden og definerer de standarder, alle andre nyhedssites nødvendigvis må forholde sig til. Det gælder for eksempel betalingsmodellen, som har betydet, at avisen for første gang tjener mere på sine læsere end på annoncer – og det gælder designet, hvad enten man lader sig inspirere af det distingverede, super-seriøse look eller ønsker at differentiere sig fra det.

Af samme årsag var der tale om en verdensbegivenhed den 8. januar, da The New York Times’ ny webdesign blev lanceret. Nyhedsmedier fra Aalborg til Auckland rettede søgelyset imod nye tiltag, som kunne overføres til deres egne sites – samt imod eventuelle svipsere med potentiale til at ophidse et altid konservativt web-publikum.

Reaktionen fra de 30 millioner månedlige brugere har imidlertid været forbløffende fredelig (som så ofte før var klagepunkt nummer ét, at man ikke kunne finde tegneserierne), og det skyldes sikkert, at de radikale ændringer i sidestrukturen ikke ser ud af så meget på overfladen. NYTimes.com ligner sig selv, især hvad forsiden angår, og kan læses nogenlunde som før relanceringen. Sitet er først og fremmest blevet lækrere at se på, mere brugervenligt, og i højere grad tilpasset mobile platforme.

De store forandringer skal søges under kølerhjelmen, hvor et helt nyt framework og kilometervis af ny JavaScript-kode har gjort artikelsiderne langt mere dynamiske. Samtidig er det lykkedes at forenkle håndteringen af grafik og multimedieindslag – som den meget roste reportage ’Snow Fall’, en for NYT karakteristisk overskudsagtig demonstration af, hvordan visuel journalistik kan foldes ud på nettet. Vi kan således se frem til meget mere af den slags i fremtiden.

Når vi snakker design, er det i detaljen, NYTimes.com for alvor viser sine kvaliteter. For eksempel den diskrete ”klummetitel”, der øverst i skærmbilledet minder mig om, hvad jeg lige nu er i færd med at læse, og samtidig sikrer, at navigationsmenu samt søge- og delefunktioner kun er et klik borte. Bjælken er lige præcis stor nok til at blive set, men ikke så stor, at den distraherer.

Selve artiklerne kan nu læses i ét stræk uden de irriterende sideskift, der skæmmede den gamle version af sitet. Artikelteksten omgives af generøse mængder ”luft”, typisk for et nyhedssite anno 2014 (omend NYTimes.com ikke er blevet responsivt i klassisk forstand; smartphone-brugere ledes fortsat videre til et mobilsite). Her har den rigelige plads imidlertid en funktion, idet en spalte med brugerkommentarer ved aktivering popper op til højre for artiklen – klart differentieret fra denne med en anden (lidt for stor?) brødskrift.

At udviklingen af NYTimes.com indbefatter en gradvis tilpasning til touchscreen-baserede enheder som iPhone og iPad, fornemmes flere steder – eksempelvis i de horisontale swipe-funktioner, der dog sært nok fungerer bedre på desktop end på tablets, hvor man savner en visuel markør til at vise, hvor fingeren skal placeres.

På baggrund af det ny webdesign kunne man forvente en snarlig oprydning i mængden af forskellige apps, hvormed samme indhold kan tilgås. Herom foreligger der imidlertid ingen meldinger; tværtimod blev yderligere en ny app præsenteret på den nyligt afholdte South-by-Southwest festival. ’NYT Now’ skal formedelst otte dollars per måned levere et udvalg af øjeblikkets vigtigste nyheder til mobile-first brugeren – et af de få tilbageværende sorte huller i The New York Times’ erobring af det globale medieherredømme.

Ole Munk er designkonsulent og grafisk formgiver, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Ekstern lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han anmelder websites i Journalisten med fokus på arkitektur, design og funktionalitet.

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen