Det hollandske dagblad NRC begrænsede strømmen af gratis nyheder på nettet. Og fordoblede sit besøgstal.
ANMELDELSE. NRC.nl's omlægning mindede mig om den gamle historie om patienten, der går til lægen med smerter af en eller anden art og indleder med at jamre: Doktor, det gør ondt, når jeg gør sådan her. Hvortil lægen replicerer: Så lad være.
Det var cirka sådan, den Rotterdam-baserede avis ræsonnerede, da man i december relancerede sit website og fra den ene dag til den anden afskar brugerne fra gratis at holde sig orienteret i alt, hvad redaktionen havde at tilbyde.
I stedet følger NRC.nl nu to spor: Dels fungerer sitet som news aggregator i stil med Huffington Post. "Het beste van het web", det bedste fra nettet, kalder NRC selv denne del af sitet, hvor man linker til – og kommenterer – interviews, videoklip, billedserier, livestreams, tweets og andre godbidder fra alverdens hjemmesider.
I det andet spor, som ved første øjekast ligner en simpel enstrenget nyhedsopdatering, prøver sitets otte redaktionelle medarbejdere – resultatet af en personalereduktion, der fandt sted samtidig med omlægningen – at gå bag om nyhederne og forklare, hvad de betyder. Blandt andet ved at trække flittigt på den viden, der rummes i NRC's godt 200 personer store redaktion, for eksempel gennem interviews med avisens egne korrespondenter og udlandseksperter.
Men vil hollænderne læse, hvad der står i avisen, må de altså købe den i kiosken. Eller abonnere – eventuelt på en af de elektroniske udgaver, som efter omlægningen markedsføres ekstra flittigt.
Her kan desuden vælges mellem det "klassiske" NRC Handelsblad – der, i parentes bemærket, skiftede fra broadsheet til tabloidformat i marts – eller opkomlingen NRCnext, som efter kun fem år på markedet nærmer sig storesøsters oplagstal med en friskere, frækkere, mere visuel og ungdommelig servering af stort set samme indhold.
Midt i den stivnakkede diskussion om betalingsmure eller ej virker det forfriskende at se denne alternative tilgang til web-print-problematikken. Måske er det endda en holdbar forretningsmodel; ifølge avisen selv er antallet af besøg på NRC.nl fordoblet i forhold til sidste år. Det var der ellers ikke meget, der tydede på ved nytårstid, da brugernes harmdirrende protester over at være afskåret fra gratis NRC-nyheder syntes i klart overtal.
I stedet for at gå i panik brugte man reaktionerne til at forbedre og raffinere udformningen af det ny site, der dog fortsat fremstår som et temmelig generisk WordPress-produkt. At dette er tilsigtet, synes åbenlyst; fravalget af fancy designløsninger understreger den anderledes approach og tydeliggør, at her er det indholdet, der er i fokus.
NRC.nl's flade opbygning og den enkle opensourceteknologi gør det desuden let at justere kursen og gennemføre ændringer og tilføjelser – alt sammen fint i tråd med den blanding af afslappet coolness og fremme-på-mediebeatet-attitude, der præger hele entreprisen. Typisk hollandsk?
www.nrc.nl er besøgt i perioden 21.3.-19.4.2011.
Ole Munk er designkonsulent og grafisk formgiver, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Ekstern lektor ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Han anmelder websites i Journalisten med fokus på arkitektur, design og funktionalitet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.