search

Kontormiljø med nullermænd

Bog: Forfatter: Forlag:

At besøge Altinget.dk minder om at træde ind på et offentligt kontor. Et af de mere velholdte, vel at mærke.

Her er pænt og ryddeligt, uden overflødig pynt; den diskret afstemte bundfarve under logoet ligner sædebetrækket på venteværelsets formbøjede bøgetræsstole, de grå toneplader gulvets linoleum.

Og i lighed med kommunekontoret synes Altinget.dk ikke at have styr på helt så meget, som de gerne vil give det udseende af. Et eksempel: Søg på "Helge Sander" under Altinget/Energi & Klima, og du får ét hit – med beskeden om, at du har søgt i Altinget/Miljø. En tilsvarende søgning under Altinget/Forskning & Innovation giver 117 hits – men nu får du at vide, at du har søgt i Altinget/Sundhed!

Sitets anden søgefunktion – med drop down-menuer – fungerer fint.

Altinget.dks primære målgruppe er "den professionelle bruger eller den særligt politisk interesserede dansker (…) i partier, ministerier, styrelser, kommuner, organisationer og større virksomheder". Jeg gætter på, at brugerne føler sig godt hjemme i de nydelige omgivelser.

Og de behøver ikke at kede sig, for Altinget.dk har meget at byde på. Ud over redaktionens egne nyheder indeholder startsiden en smal spalte med blandt andet en afstemning og en (afslørende) oversigt over partiledernes fravær, samt en bredere spalte med politiske nyheder, klummer og analyser fra andre medier. Velordnet og med god pladsudnyttelse – lige bortset fra navigationsbjælken, hvor Altinget har valgt at promovere sine 10 betalings-nicheportaler frem for at give mig overblik over hovedsitets indhold. Hvor bliver en nyhed af, når den ikke længere er at finde blandt de syv udvalgte tophistorier? Og forsvinder dagens afstemningsresultat blot ud i cyberspace, når afstemningen er slut?

Længere nede på siden roder strukturen til, og Google-annoncernes placering i midterspalten reducerer såvel overskueligheden som det seriøse udtryk.

Billedsiden vil altid være en akilleshæl i et medie med så "tørt" stof – og andre muligheder for at skabe kontrast imod en streng tekstbaseret grundform udnyttes ikke. "Dagens citat", som kunne have været et interessevækkende blikfang, står som en uskøn tekstklump langt nede på siden, klemt inde mellem annoncer og kalenderstof.

Nicheportalerne er overskuelige med en venstrestillet menu, der gør det let at finde stof, også af lidt ældre dato. Her er desuden mere debat og interaktion, hvor hovedsitet præges af envejskommunikation. Men at Altingets mærke (et lidt suspekt sammenstik af folketingssalen og Christiansborgs spir) linker til niche-forsiden, i stedet for at hjælpe mig helt tilbage til start, virker ulogisk og forvirrende – og bestyrker indtrykket af lidt for mange nullermænd på et ellers propert og indbydende kontor.

Altinget.dk er besøgt i perioden 9.-27.3.2009 med Firefox/Mac OSX samt Internet Explorer/Windows Vista.

Ole Munk er designkonsulent, grafisk formgiver og illustrator, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Han anmelder websites for Journalisten med fokus på arkitektur, design og funktionalitet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen