Anker Brink Lund fører med stor præcision kniven lige ind i kerneproblemet i sin lille bog Mangfoldighed i dansk dagspresse – et publicistisk serviceeftersyn.
De danske medier har sådan set bevaret deres forskellighed. Men alle danske mediekoncerner ”er små i sammenligning med Google, Twitter og Facebook”.
Det er her, det virkelig gør ondt. Der er nye giganter på markedet, og de æder, hvad de finder på deres vej.
Krisetendenserne i den danske dagspresse kan kort summeres op til, at ”tv og computerbrug stjal tid fra trykte medier, mediebrugerne oplevede, at nyheder var et gratis gode, og rubrikannoncørerne søgte derhen, hvor søgemulighederne forekom mest mangfoldige og billigst, blandt andet hos Google, der overhovedet ikke producerede redaktionelt indhold på dansk af publicistisk art”.
Svaret har indtil videre været en ”centrifugeret publicistik”, hvor medierne stiller en blød kerne af fællesstof gratis til rådighed, samtidig med at stadig færre er villige til at betale for mere raffineret, journalistisk indhold.
Bogen er et kontroltjek af det danske mediebillede, centreret omkring de fem store dagblade Berlingske, Jyllands-Posten, Politiken, BT og Ekstra Bladet.
Den er stærkt læseværdig og bør ligge på enhver journalists natbord, men om den er en diagnose eller et testamente, er vist stadig åbent for fortolkning.
Det skal ikke herfra være en væsentlig pointe, men blot en lille observation, at man mærker, at Anker Brink Lund i sit daglige virke er dr. phil og professor. Bogen er knastør. Absolut ikke kedelig. Men skrevet med forskerens autoritet og fuldstændig blottet for krummelurer og krumspring.
Bortset fra en lille ting.
Jeg bliver nødt til at løbe den igennem igen, inden jeg lægger hovedet på blokken, jeg kan sagtens have overset noget, men jeg faldt i hvert fald over en enkelt sentens, hvor professoren nødvendigvis selv må have mærket det dirre svagt i smilebåndet.
Anker Brink Lund beskriver, hvordan Ekstra Bladet med en kampagne har hjulpet et statstilskud på 100 millioner kroner på vej til renovering af kommunale skoletoiletter.
Det betegner Brink Lund som en ”sejr i Ekstra Bladets utrættelige kamp for de trængende i samfundet”.
Ha! Good call.
Mangfoldighed i dansk dagspresse – et publicistisk serviceeftersyn
Anker Brink Lund
CBS Center for Civilsamfundsstudier i kommission hos MØLLER
120 sider, 150 kroner
Bo Elkjær er webredaktør på Journalisten
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.