search

Karma, kreativitet og lækkert hår

Bog: Forfatter: Forlag:

I bad med Picasso fremstår sludrende, springende og for lidt eller ukreativt redigeret.

ANMELDELSE. Hvad er det nu lige, at Danmark skal leve af, når alle de praktiske og beskidte lavtlønsopgaver er blevet outsourcet til Østen? Svaret er givet så mange gange, at jeg er sikker på, at du, ærede læser, vil svare med mig, baglæns og i kor: TETIVITAERK! NOITAVONNI!
Lige præcis. Men et er det korrekte svar, noget andet er, hvordan vi så netop bliver mere kreative og innovative.
Løsningen, som Hummel-direktør Christian N. Stadil sammen med professor i pædagogisk psykologi Lene Tanggaard allerede i indledningen af deres interviewbog I bad med Picasso kommer frem til, er "at gå på kanten af boksen" – en pointe, forfatterne er så glade for, at den (eller afarter som "at bevæge sig på kanten af det eksisterende" eller "boksens kanter") repeteres 48 gange i bogen, skarpt efterfulgt af begrebet "kreativt brud" (23 gange) samt "at købe billigt og sælge dyrt" (3 gange). Hvis nogen skulle være i tvivl, handler det altså om at "redesigne, genskabe og omforme det eksisterende", og at "kreativitet trives bedst på kanten eller i spændingsfeltet mellem forskellige medarbejdere og livsområder".

Via interviews med forskellige kreative fyrtårne med dansk baggrund og international gennemslagskraft søger forfatterne at få bekræftet deres hovedpointe og opsamler undervejs blandt andre følgende (i min bog gammelkendte, men dog huskværdige) betragtninger fra de interviewede:
1. Brug kreative brud eller pauser for at få gode ideer og ny energi (det er her, det med Picasso og badet kommer ind). 2. Vær modig og hold fast ("modstanden er der altid, især når man søger det originale (ifølge dj m.m. Kenneth Bager)) 3. Begrænsninger er godt (som Bjarke Ingels siger: "Det værste er, hvis en bygherre siger: "Lav hvad du vil"). 4. Fremelsk ledere med kreativt drive ("ledelse af kreative handler om rammesætning, det må aldrig blive til kontrol" ifølge Michael Christiansen) 5. Kreativitet kræver viden, færdighed og hårdt arbejde: "Det at lære teknikken er jo ret simpelt. Det er nærmest en slags kopieringspraksis" (billedkunstneren Andreas Golder) 6. Den ensomme opfinder findes ikke: "Alt, hvad jeg har lavet, har jeg altid lavet sammen med andre, fordi det befrugter den kreative proces" (Søren Raasted, Aqua) og endelig: 7. Lad dig inspirere, lav samplinger – eller sagt, som kun Jørgen Leth kan sige det: "Jeg genbruger. Jeg kan enormt godt lide genbrug. Jeg laver readymades."

I bad med Picasso fremstår sludrende, springende og for lidt eller ukreativt redigeret. Undertitlen "sådan bliver du mere kreativ" er direkte misvisende og burde snarere have heddet "sådan gør de kreative", for som håndbog i arbejdet med egen kreativitet kan den ikke bruges. Brugt og lunkent badevand har aldrig været befordrende for hverken fysisk, psykisk eller kreativt velvære. Selv ikke hvis det er Picassos.

I bad med Picasso. Sådan bliver du mere kreativ
Christian Nicholas Stadil og Lene Tanggaard
Gyldendal Business
286 sider, 300 kroner

Julie Asmussen er grafisk designer og illustrator

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen