Mail Online er i øjenhøjde med sine brugere. Sitet har en masse at byde på, men får det hele til at se enkelt ud.
ANMELDELSE. Det er altid interessant, når nogen går imod strømmen. Gør de det med succes, bliver det endnu mere interessant. The Daily Mail har en mangeårig tradition for at kommunikere klart og uden omsvøb. Det lader til at være en recept, der virker – for på et avismarked præget af styrtdykkende oplagskurver er Daily Mail bare vokset og vokset. I år, hvor papirudgavens vækst ser ud til at være standset, har Mail Online som det første britiske avissite fået over 40 millioner unikke brugere på internettet. I juli måned var tallet 44 millioner.
Lige så bemærkelsesværdigt er det, at sitet – ligesom papiravisen, men modsat alle andre britiske nyhedssites – har flere kvindelige brugere end mandlige. At Mail Online byder på masser af sladder om de kendte og egentlig ligner et ugeblad mere end en avis, er utvivlsomt en del af forklaringen. Men sladder om de kendte kan man finde så mange steder. Hvorfor foretrækker briterne at læse det her?
Jeg tror, at de oplever Mail Online som en engageret samtalepartner – man kunne sige en god veninde – der hverken gør sig dummere eller klogere end dem selv. De højtråbende rubrikker og ofte ret anstrengte ordspil, der ellers præger britisk tabloidjournalistik, glimrer ved deres fravær. I stedet tales her stille og roligt, til tider omstændeligt, med demonstrativt ordrige overskrifter og billeder, der kommunikerer så direkte og tydeligt – uanset om de er store eller små – at man let overser, hvor omhyggelig en redigering de har været igennem.
Mail Onlines design er – ganske som papiravisens – ikke særlig pænt, ikke særlig flashy, men gennemtænkt og funktionelt. Tre horisontale navigationsbånd, logisk bygget op og driftssikre som Ecco-sko. En højrespalte med teasere, der beholder sin plads på undersiderne og således konstant frister med interessante læsealternativer. En række sideaktiviteter, der må være kommet til drypvis, og som kun har ét tilfælles: De hjælper brugeren. Uanset om vi snakker vinklub, dating eller den slet og ret geniale MailCompare-service, hvor jeg kan få hjælp med at sammenligne svært gennemskuelige serviceydelser – fx forsikringstilbud – og hvor jeg modtager 20 pund fra MailOnline, hvis det fører til en aftale. "The site that shares its income", som payoffen lyder.
For avisen modtager naturligvis kommission fra serviceudbyderne, og det er blot én af de udspekulerede måder, Mail Online tjener penge på. Frem for at fylde sin forside med irriterende bannerannoncer satser man – med held – på mere målrettet annoncering samt kommissions- og sponsoraftaler.
Selvfølgelig er her også en personaliseringsfunktion, hvor jeg blandt andet kan oprette mit eget artikelarkiv, og brugernes rating af de adskillige hundrede kommentarer, som den gennemsnitlige tophistorie modtager, står for en væsentlig del af underholdningsværdien. Alt i alt er Mail Online et opmuntrende bevis på, at det selv i disse postmoderne tider kan lade sig gøre at sælge en god gammeldags gryderet, hvor hovedingredienserne er sund fornuft, solidt kommunikationshåndværk og en oprigtig interesse for kundens interesser og behov.
www.dailymail.co.uk er besøgt i perioden 23.8.-21.9.2010 med Firefox/Mac OSX samt Internet Explorer/Windows Vista.
Ole Munk er designkonsulent, grafisk formgiver og illustrator, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Han anmelder websites i Journalisten med fokus på arkitektur, design og funktionalitet.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.