search

Hvad kan vi bruge brugerne til?

Bog: Forfatter: Forlag:

Problemet med bøger om fremtiden er, at de tit er forældede, sådan cirka lige så snart trykpressen er færdig. Det gælder også – og måske især – bøger om nye trends på internettet. Men Producing the Internet falder heldigvis kun sjældent i fælden med at fortælle os om ting, der er passé. Tværtimod er det en aftabuiserende bog, der tager livtag med det store spørgsmål: Hvad pokker kan vi medier bruge brugerne til? Hvad kan vi gøre anderledes?

Men først en advarsel: Hvis du kløjes i ord som rizomatisk og arbolisk – eller du ikke lige er til en kapitalisme-kritisk analyse af sociale medier med udgangspunkt i Marx – så skal du droppe et par kapitler (det er i øvrigt ikke helt så fristil-fra-halvfjerdserne-agtigt, som det lyder).

Den tunge teori er både bogens styrke og svaghed. Sproget er generelt akademiserende og tungt, men flere af kapitlerne føjer tankevækkende ny forskning til synet på webjournalistik, hvis man kan tygge sig igennem dem.

Et eksempel: Hvilken journalist har ikke over en bajer skældt ud over en perfid eller intetsigende kommentar fra en træls troll på nettet? Hvad får vi egentlig ud af debatten, skræmmer den ikke bare fornuftige læsere væk? Tiltrækker den de forkerte? Hvis du genkender argumenterne, er du ikke alene. I kapitlet ”Dirty Work: Why Journalists Shun Reader Comments” lærer vi, at der er forskningsmæssigt belæg for, at journalister ser ned på brugernes bidrag. De svækker kvaliteten, lyder det, fordi der ikke er journalistisk vinkling eller redigering over dem – og det gælder både borgerjournalistik og læserdebat.

Kapitlet zoomer ind på svenske Smålandsposten, hvor 11 medarbejdere er interviewet om deres syn på brugerne. For hvad kan vi egentlig bruge dem til? De klassiske bekymringer fra kollegerne flettes fint med referencer til både ny og klassisk teori om det usynlige hierarki, der åbenbart hersker især i journalistik. Det adskiller ikke bare brugere og journalister, men også kolleger. Og det er spændende læsning i sig selv. Men kapitlet byder også på løsninger. Hvis redaktøren for eksempel tør investere i, at en journalist redigerer brugernes bidrag, kan det både højne kvaliteten og gøre journalisterne mere trygge ved brugerne. Men det kræver, at man tør lægge den forjættede drøm om gratis indhold i graven.

Andre kapitler har mere fokus på især sociale medier og mindre på de klassiske. Men alt i alt er det en fin opsamlende bog, som kobler kloge ord og teori, der rent faktisk kan bruges til noget, på meget af det, vi slås med ude i virkeligheden – på det store internet.

Producing the Internet
Tobias Olsson (red.)
Nordicom
259 sider, 250 SEK

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen