Hele vejen rundt om pr

Bog: Forfatter: Forlag:

Bog: Som ringe i vandet – Strategisk pr og omdømme i en forandret medievirkelighed

Forfatter: Peter Jepsen

Forlag: Samfundslitteratur (282 sider, 349 kroner)

Anmelder: Ulla Bechsgaard, journalist, ledelsesskribent og -konsulent

Den gode historie vinder stadig, men den skal fortælles på nye og flere måder for at bryde igennem lydmuren. At kunne skrive en god historie er fortsat centralt, men at kunne formidle den også i billeder og lyd bliver stadig mere vigtigt.

Sådan skriver Peter Jepsen, der er selvstændig kommunikationsrådgiver i Jepsen+, i sin nye veldisponerede og godt redigerede håndbog om Public Relations, ’Som ringe i vandet’. Peter Jepsen arbejder også som ekstern lektor på CBS, hvor han underviser i kommunikation i praksis.

Hans bog er som skabt til undervisningsbrug. Den er en rigtig god grundbog, der kommer hele vejen rundt om pr. En fin, fin bog for unge kommunikationsfolk og også for garvede journalister, som har opdaget, at der er penge at tjene i kommunikation og gerne vil lære mere om pr.

Peter Jepsen giver en introduktion til moderne pr. Han gennemgår pr-værktøjskassens grundelementer og kommer også ind på relaterede discipliner som stakeholder management, issues management, herunder framing og priming, samt krisekommunikation.

Bogen præsenterer en række cases blandt andet en om Uber: ’Uber – kørt over af egen succes’. Når du har læst den case og afsnittet om krisekommunikation, kan du formentlig svare på følgende spørgsmål: Hvad kunne Uber have gjort anderledes på de forskellige trin?

Forfatteren introducerer også en model, ’PR-huset’, som jeg ser som et godt værktøj for pr-medarbejdere i virksomhederne. Modellen har tre hovedelementer: Det interne fundament, den eksterne ramme (lovgivning, marked og samfund) og pr-værktøjskassen (strategi, taktik og eksekvering).

Til sidst i bogen giver forfatteren tip til, hvordan pr-arbejdet bedst organiseres samt gennemgår 10 gamle pr-dyder og 10 nye sandheder, der er kommet for at blive.

En af de nye sandheder er den om, at den gode historie skal fortælles på nye måder. Et par andre er, at sammensmeltningen af kanaler fortsætter, og at kunstig intelligens vil forandre det praktiske pr-arbejde.

Kunstig intelligens – eller AI, som står for artificial intelligence – udvikler sig markant i disse år. Det gælder for eksempel bots, som er programmer, der indsamler data på tværs af forskellige medier på internettet, og social bots, som automatisk skaber indhold og interagerer med brugerne på sociale medier. Pr-bureauer i USA er begyndt at bruge AI til at tygge sig igennem de enorme mængder af data, netter byder på, for at forudsige brugernes adfærd.

Et par af de gamle dyder, der stadig holder, er, at pr handler om omdømme og relationer, at troværdighed stadig er et nøgleord i arbejdet med omdømme, og at forretningen kommer før kommunikation!

0 Kommentarer