Godt begyndt, kvart fuldendt

Bog: Forfatter: Forlag:

De færreste studiemagasiner ser så professionelle ud som Medievaerk. Debutudgaven er trykt på tykt glittet papir, har et stringent layout og er i det hele taget ret så gennemført. I al fald som koncept.

Magasinet skal sætte "fokus på udviklingstendenser og trends inden for medier, journalistik og kommunikation", og at dømme efter det første nummer er 2.0-trenden stadig brandvarm. Magasinet beretter om BBC's erfaringer med borgerjournalistik og fortæller, hvordan web 2.0 spillede en vigtig rolle i Barack Obamas valgkamp. Ja, selv hjemme i sofaen skal vi snart se tv 2.0. Redaktionen har et godt blik for, hvad der er under opsejling, og emnevalgene tyder på, at Medievaerk med tiden kan blive interessant.

Men først skal flokken af film- og medievidenskabsstuderende stramme op på deres formidling. Artiklerne vil vinde ved at blive vinklet skarpere, beskåret lidt mere og skrevet mere konkret. Eksempelvis er det efter endt læsning stadig uklart, hvad web 2.0-valgkamp egentlig kan bruges til i Danmark. Det kan være svært at være specifik, når man skriver om ting, der knap nok har forladt tegnebrættet endnu, men den udfordring skal Medievaerk-skribenterne løse, hvis magasinet skal lykkes.

De informationstunge artikler bærer præg af, at den primære målgruppe har sin daglige gang i den akademiske verden. Ikke desto mindre vil det give bladet et stort løft, hvis noget af den spraglede løssluppenhed, der præger stoffet om studieliv, får lov at farve resten af magasinet. Det volder skribenterne problemer at forvandle den grundige research til flydende artikler, og det virker sigende, at magasinets bedste læseoplevelse er et interview med chefen for TV 2's børneprogrammer, Jeppe Vig, der ikke er spor researchtungt.

Medievaerk ser flot ud og virker lovende – men indtil videre undersælger den jævnt kedelige formidling magasinets klare potentiale. Mindre afrapportering, mere spræl, tak.

Mikkel Arre er redaktionssekretær på Journalisten.

Medievaerk, 1. nummer
Studiemagasin
Film- og medievidenskab, KUA
Udkommer seks gange årligt
Læs på Medievaerk.blogspot.com

0 Kommentarer