search

Gode nyheder og dårlige billeder

Bog: Forfatter: Forlag:

Billedpolitikken er en akilleshæl på det ellers velfungerende Folketidende.dk, der blev relanceret 1. september sidste år.

ANMELDELSE. Hver enkelt lille by i regionen har nu fået sin egen forside, og man samarbejder med Ritzau og Billed Bladet om en kendis- og gossipsektion. Det er der kommet 25 procent flere brugere ud af, og ifølge herværende fagblad "begynder Folketidende at ligne en god forretning på net-siden".
I disse for vore medier så alvorlige tider er det opmuntrende at se et lille lokalt bladhus, der kæmper for at geare sine produkter – både de papirbaserede og de elektroniske – til en ny virkelighed. Og som ikke baserer denne kamp på mavefornemmelser, men på faktisk viden om de mennesker, man henvender sig til. For nylig gennemførtes en omfattende kortlægning af medieforbrugerne på Sydhavsøerne, der skal bruges som afsæt for det videre arbejde.
Folketidende.dk anvender vandret navigation i fire bånd, der adskilles med brug af farve og typografi. Kun placeringen af links til Twitter og RSS med videre skaber mindre forstyrrelser i en ellers enkel og klar sideopbygning. Dog ville det være hensigtsmæssigt med en fremhævelse af navnet på den lokalside, brugeren vælger at klikke sig ind på.
Det ny logo fremstår moderne og tilpas karakterfuldt, men korresponderer ikke med avisens papirudgave. En fin typografisk kontrast gør siderne overskuelige, omend der skiftes mellem tre-fire skrifttyper – tilsyneladende med forskelle i stoffets oprindelse som eneste årsag.
At man faktisk kan oprette en brugerprofil på Folketidende.dk, opdagede jeg helt tilfældigt ved at følge en debattråd. Det er bestemt ikke noget, der skiltes med. Ej heller, hvorvidt det lader sig gøre at logge ud igen, når man først er kommet ind. Funktionen er måske mest at betragte som en abonnementsservice – mens et egentligt Folketidende-community er henlagt til Facebook, hvor man i skrivende stund har 1318 fans og en fornuftig trafik.
Faktisk er billedsiden det eneste, denne anmelder for alvor finder kritisabelt på Folketidende.dk. Først og fremmest undres jeg – nok en gang – over, at billeder tildeles en så dominerende rolle. Rutinemæssigt placeres fotografiet over rubrikken, selv når der er tale om komplet intetsigende genrefotos … som det med politibilerne, der illustrerer denne anmeldelse, og som i øvrigt genbruges flittigt til politistof.
Lige så flittigt som et foto af ordet POLITI i mørkeblå skrift på en hvid bilside, og et andet, hvor samme ord står med hvid skrift på en blå bil.
Hvem er det, der har bildt webjournalister ind, at billeder har stor opmærksomhedsværdi på nettet? Al forskning peger på, at overskrifterne har langt større betydning. Sund fornuft siger det samme … og endnu mere da, når billedet er indholdsløst, som det desværre er tilfældet for en hel del af de fotos, der optræder på Folketidende.dk.
Endelig kræves en stor skærm og høj opløsning, hvis man overhovedet skal kunne se andet end fotoet i første skærmbillede. Med andre ord tvinger Folketidende.dk sine brugere til at scrolle, hver gang de ønsker at vide, hvad en historie handler om. Et hensigtsmæssigt første skridt i den videreudvikling, chefredaktør Søren Knudsen har annonceret, kunne således være at skabe et format for lokale nyheder, der ikke kræver, at hver eneste historie skal ledsages af et foto.

www.folketidende.dk er besøgt i perioden 21.6.-22.7.2010 med Firefox/Mac OSX samt Internet Explorer/Windows Vista.

Ole Munk er designkonsulent, grafisk formgiver og illustrator, uddannet som arkitekt med speciale i visuel kommunikation. Han anmelder websites i Journalisten med fokus på arkitektur, design og funktionalitet.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen