search

Gode ideer i akademisk indpakning

Bog: Forfatter: Forlag:

ANMELDELSE. Det nytter ikke kun at være lille, praktisk og handy. Annabeth Aagaards bog "Idéudvikling", som Børsens Forlag netop har lanceret, er en bog på bare 100 sider. Med andre ord en bog, som burde passe stressede journalister og redaktører perfekt. Ikke for lang – ikke for kort.
Og ret skal være ret. Bogen giver dig meget af det, du har brug for: Praktiske tips og en lang række smarte øvelser. Her findes et utal af gode ideer og værktøjer, du kan bruge i det daglige arbejde. Bogen har mange små og store guldkorn. Det er bare lidt vanskeligt at finde dem – de få sider til trods.
Bogens problem er nemlig, at alt er pakket ind i et managementsprog, som gør læsingen til en tålmodighedsprøve til tider. Det at skille alment tankegods og 'corporate bullshit' fra det faglige indhold kræver en vis udholdenhed.
Ganske vist er journalister en branchegruppe, som har som job at lave akademisk fagsprog om til forståeligt dansk, men Annabeth Aagaard kunne alligevel have gjort jobbet lidt enklere for os. Ikke fordi sproget er vældig kompliceret, men der er lidt vel mange ord og udtryk som: Strukturere, transformere, generere, integrere, inkrementielle, innovationsfundament, konceptudvikling, produktydelse, parametre osv. Forklaringen er selvfølgelig, at denne bog ikke er skrevet for journalister, men for erhvervsledere og akademikere. De tåler langt flere komplicerede ord og vendinger end journalister, før de giver op.
Til trods for sine svagheder er der meget kundskab og inspiration at hente for dig, som er interesseret i, hvordan man med enkle værktøjer kan arbejde smartere og mere kreativt på jobbet.
En rigtig lang og nyttig liste over faglitteratur og websteder til yderligere inspiration og fordybelse er der også blevet plads til.
Egentlig er det et paradoks, at en bog om ideudvikling – det at gå nye veje og se muligheder i alt det gamle – er så traditionel i opbygning og struktur. Her er ingen innovative greb, intet nyskabende i formidlingen. De få, små og triste illustrationer ser ud som komprimerede power point-præsentationer. Alt er tekstbaseret, traditionelt og akademisk. Forfatter og forlag kunne med fordel have gjort brug af nogle af sine egne brainstormings- og ideværktøjer under bogprojektets gang. Det er lettere at få budskabet frem, hvis man lever, som man lærer.

"Idéudvikling"
Af Annabeth Aagaard:
I serien Kort til Viden fra Børsens Forlag
103 sider, 199 kroner

 

Bjørn Ottersen er journalist og redaktionel rådgiver i mediebranchen med speciale i redaktionel produktudvikling og ledelse

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen